Dæmper til spot

Som jeg har spurgt om i tidligere indlæg så vil jeg gerne have afmonteret dæmpere i vores nyindkøbte hus, da der var halogen spot til dem, og vi i stedet vil bruge smart pære hvor vi kan dæmpe via fjernbetjening eller app.
Prøvede at lokalisere dæmperne, i mente dog ikke de skulle være i loftsrummet.
Var deroppe i anden sammenhæng og fandt tilfældigvis disse 2, googler jeg navnet på dem kommer der en form for dæmpere frem, og det passer med der under dette sted er stue og køkken som kører med hver deres dæmper (typen hvor man skal holde kontakten inde for at den dæmper) er dette muligvis de 2 dæmpere til mine spot i henholdsvist stue og køkken?
En helt anden ting er så om en mere eller mindre åben installation som denne er lovlig? Jeg har ikke afmonteret noget.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser godt nok noget hjemmelavet ud. Hvis ledninger ikke er 1,5 mm2 er det ulovligt. Hvis det hele ikke kapslet ind og kablerne og kablerne ikke er aflastede i dåserne samt i loftudtaget, er det også en ulovlighed. Du skal have fat i sælger af huset, som ved udfyldelse af papirer til spørgsmålene om, at der er uautoriserede installationer formentlig har svaret nej. Sælger skal selvfølgelig udbedre den ulovlige installation for egen regning. Ellers er der ejerskifteforsikringen.

fase
S. Fabrin skrev den 07-12-2021 10:36:18

Det ser godt nok noget hjemmelavet ud. Hvis ledninger ikke er 1,5 mm2 er det ulovligt. Hvis det hele ikke kapslet ind og kablerne og kablerne ikke er aflastede i dåserne samt i loftudtaget, er det også en ulovlighed. Du skal have fat i sælger af huset, som ved udfyldelse af papirer til spørgsmålene om, at der er uautoriserede installationer formentlig har svaret nej. Sælger skal selvfølgelig udbedre den ulovlige installation for egen regning. Ellers er der ejerskifteforsikringen.

 Har 3 steder på loftet hvor det ser sådan ud, plus jeg havde et udtag ude den anden dag hvor ydervæggen var gips, derefter en form for spånplade, men kontakten var sat direkte i udtaget uden nogen dåse i. Hvilket jo ikke kan være helt lovligt. Der var kun få ting i el rapporten på huset, og egentlig overordnet en ret pæn rapport i forhold til de andre huse vi har kigget på. 

Men sælger er desværre blevet lidt svær at snakke med efter vi har pointeret andre ting der ikke var iorden. Så hvordan stiller det os? Er der så kun ejerskifte tilbage som en mulighed? 
Hvis sælger er svær at tale med, så prøv at tale med ejerskifteforsikringen. Der kan jo være tale om vildledende oplysninger til forsikringen. Om det er ansvarspådragende, ved jeg ikke. Måske er forsikringen bedre til at få sælger i tale.
Dine billeder viser nogle ulovlige installationer.

fase
S. Fabrin skrev den 07-12-2021 12:33:46

Hvis sælger er svær at tale med, så prøv at tale med ejerskifteforsikringen. Der kan jo være tale om vildledende oplysninger til forsikringen. Om det er ansvarspådragende, ved jeg ikke. Måske er forsikringen bedre til at få sælger i tale.
Dine billeder viser nogle ulovlige installationer.

 Desværre ender jeg bare lidt i en blindgyde. Har haft kontaktet dem der har lavet tilstandsrapporten da der er flere ting jeg synes de har overset, fatale men små ting. De vil kun vurdere et evt erstatningskrav ud fra den udmelding ejerskifteforsikringen kommer med, ejerskifteforsikringen vil ikke tage det op før de har en udtalelse og pris fra en elektriker, besøget af elektriker skal jeg selv betale. Og så er der selvrisiko på 5000,- pr ting. Hvilket jo hurtigt kan løbe meget op da det er flere ting. Og måske også i mere end hvad det vil koste selv at få udbedret, uden jeg ved det endnu. Men jeg synes egentlig det er lidt dårlig stil allerede fra det firma der har lavet tilstandsrapporten da de åbne dåser er enormt nemt at se når man går op på loftet, og jeg må gå ud fra de har stået lige ved siden af dem da der er en kommentar til undertaget ved skorstenen som man kun kan se hvis man står lige ved siden af disse dåser der er helt åbne. Så tænker næste skridt lige er at høre vores boligrådgiver der har været med i hele handlen. For at finde ud af hvad vores muligheder er.

Annonce
Eleftersyn og huseftersyn er ikke nødvendigvis lavet af samme person/firma, så det er ikke sikkert eleftersyn har været på loftet.

Hvis det kun drejer sig om at lovliggøre installationerne på billederne, så drop ejerskifteforsikringen. Der har du en selvrisiko på mindst 5000 kr, og lovliggørelsen består hovedsageligt i at fastgøre kablerne, skubbe ledningerne ind i dåsen og sætte et låg på. Det er få timers arbejde og kommer ikke op på selvrisikoen.
jenshøj skrev den 07-12-2021 12:47:56

Eleftersyn og huseftersyn er ikke nødvendigvis lavet af samme person/firma, så det er ikke sikkert eleftersyn har været på loftet.

Hvis det kun drejer sig om at lovliggøre installationerne på billederne, så drop ejerskifteforsikringen. Der har du en selvrisiko på mindst 5000 kr, og lovliggørelsen består hovedsageligt i at fastgøre kablerne, skubbe ledningerne ind i dåsen og sætte et låg på. Det er få timers arbejde og kommer ikke op på selvrisikoen.

 Ok. 😀 tak for det, har også flere kontakter der sidder løse. Som ikke er fastgjort til væggen, men du har nok ret i at det næppe overstiger 5000,- 


i følge rapporten er der anført samme navn og firma som tilsynsførende på el og tilstandsrapport. 
Hvis du har mange kontakter, som ikke sidder fast pga. manglende dåser, så kan ejerskifteforsikring være interessant, da det tager noget længere tid at udbedre.
Men hvis kontakterne er monteret i perioden 14. oktober 1966 til 1. januar 1970, så var det faktisk lovligt at undlade dåser i pladevægge, og så er det stadig lovligt at dåserne mangler.

jenshøj skrev den 07-12-2021 13:15:27

Hvis du har mange kontakter, som ikke sidder fast pga. manglende dåser, så kan ejerskifteforsikring være interessant, da det tager noget længere tid at udbedre.
Men hvis kontakterne er monteret i perioden 14. oktober 1966 til 1. januar 1970, så var det faktisk lovligt at undlade dåser i pladevægge, og så er det stadig lovligt at dåserne mangler.

 Huset er bygget i 1977 og renoveret fra 2006 og frem. 

jenshøj skrev den 07-12-2021 13:15:27

Hvis du har mange kontakter, som ikke sidder fast pga. manglende dåser, så kan ejerskifteforsikring være interessant, da det tager noget længere tid at udbedre.
Men hvis kontakterne er monteret i perioden 14. oktober 1966 til 1. januar 1970, så var det faktisk lovligt at undlade dåser i pladevægge, og så er det stadig lovligt at dåserne mangler.

 Men ift mit oprindelige spørgsmål, kan du så se om de 2 dåser er dæmperfunktionen til mine 2 spot sektioner? 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis