Loftisolering af 70’er sommerhus

Hej med jer

Jeg købte et sommerhus bygget i 1971 sidste år. Huset er selvsagt virkelig dårligt isoleret. Jeg har installeret en varmepumpe og vi kan nu bruge det om vinteren også selvom det ikke er billigt at varme op.  
Huset er på 50 m2 og jeg tænker nu at få isoleret loftet. Men hvad skal det isoleres med? Jeg tænker pt 300 mm papiruld eller neopixels/flamingokugler. Er der nogen der har gode erfaringer? Er det bedre med glasuld?

på forhånd tak!
Jens

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved papir uld som blæses ind får du en god isolering. Og det skulle kunne transportere fugt til overfladen så evt. dårlig dampspærre ikke har en store betydning. Men der skal under alle omstændigheder være god udluftning fra udhæng og op i loftrummet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik - Det var også umiddelbart mit foretrukne valg. Dampspærret er sikker ikke i særlig god stand
 Har du nogen erfaringer med alternativerne?
Jeg har kun erfaring med glasuld. 
 Har set papiruld isolering,
jeg tror ikke på flamingo kugler til det formål

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan du komme på loftrummet, er det billigste og mest stabile glasuldsmåtter eller ruller. Feks Knauf laver et genbrugsprodukt der ikke kløer. Rullerne er komprimeret rigtig meget og kan let komme op gennem lemmen. Du ruller ud mellem spærene og skærer med en Rockwool kniv ud til taghætter/skorsten. Det tar en halv lørdag. Og vil nok koste 1500 i materialer.
Mon ikke det billigste glasuld 95 mm ruller er til 22 kr/kvm. Så skal man op imod 300 mm så bliver det lidt mere nemlig 3300 kr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej Frisk!

det lyder jo billigt (selv med 300mm) og nemt! :-)

Hvordan tænker du om dampspærret? Kan det ikke nemt give fugt problemer med glasuld?

Huset ligger i en skov så der er også
Mange mus. De er vidst også glade for glasuld ?

jeg har hørt at fordele ved papiruld netop skulle være damptransport og at musene ikke er så glade for det?
Hvis du efterisolerer loftet husk at bevare ventilation af taget. Der er mange spærfødder der er rådnet op, da nogen pakkede isoleringen for tæt.

Lad være med EPS kugler (flamingo). De risler alle steder hen og stopper tagventilation. Det brænder, udvikler giftig røg og drypper ned.
Her gik det helt galt med EPS som tagisolering: https://en.wikipedia.org/wiki/Düsseldorf_Airport_fire

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis