Bøjning efter en Duka One?

Jeg overvejer Duka One ventiation herhjemme i stedet for et central ventilationsanlæg, da det er svært at få plads til rørføring.

Vi har et badeværelse uden nogen ydervæg, så jeg kan ikke lave ventilation direkte ud i det fri. I dag er der bare en ventil op igennem taget, hvilket bliver enormt koldt om vinteren.

Kan kan føre Duka One igennem indervæggen til det tilstødende kældertrapperum (se skitse) og forlænge det med en 90% bøjning og videre ud igennem ydervæggen?

Indervæggen er desuden kun én mursten tyk, så jeg forestiller mig at lave en kasse med noget understøtning i trapperummet.


Mvh. AllanE
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg da nok skulle være muligt. Selvfølgelig vil det påvirke blæseren at der er mere modstand men jeg tror derimod ikke det vil påvirke varmegenvindingen.
Og så er der trods alt ikke meget mere modstand i en halv meter rør. Var det derimod 5m tror jeg ikke det gik.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ja, det er også dét jeg tror. Jeg vil bare gerne være helt sikker på det, så jeg ikke brænder inde med en dyr Duka One.

Så vidt jeg kan se, sidder varmeveksler og ventilator bagest i røret for at minimere støj. Men betyder det så, at udedelen SKAL sidde fast på varmeveksleren? Hvis det er sådan, kan man jo ikke forlænge og sætte bøjningen, som jeg gerne vil.

Mvh. AllanE
Hej Allan, jeg har lavet noget lidt lignende da jeg ikke ville lave et stort hul i min facade.
Jeg kunne med en 90 graders bøjning få udkastet ud gennem mine underbrædder da vores underbrædder er lavere end vores loft i huset.Det virker rigtig fint.
Jeg brugte en 90 graders kloarkbøjning som passede lige på.

Varmeveksleren sidder fast på indedelen og stikker vej 40cm ind vil jeg tro.
Alt efter de ca. 40 cm kan du sagtens lave bøjninger osv.

 

Fedt! Tak for det.

Næste udfordring: Jeg har et afløbsrør fra gulv til loft med ca. 15 cm luft ind til væggen. Dér havde jeg tænkt at sætte ventilatoren. Men hvis veksleren sidder fast på indefelen, så skal man vel have mindst 40 cm fri luft foran hullet. Eller kan man skille indedelen og veksleren fra hinanden, skubbe veksleren igennem hullet fra den anden siden og samle dem igen?

Mvh. AllanE
Går ud fra du er opmærksom på, at du skal bruge den model, der har to motorer til vådrum?
Jeg kender den ikke, men måske den er opbygget anderledes end dem med én motor. Der er jo to luftstrømme, så luften i røret skal holdes adskilt med delere, hvilket måske er vanskeligt ved en bøjning.
Annonce
Ups - det er da rigtigt! Godt tænkt og tak for tippet.

Jeg kan se, at Duka har nogle forlængerstykker til bad-modellen. Men det er korte stykker man sætter sammen, så uden bøjning og sikkert ikke egnet til lange strækninger. Min plan-B var at føre røret lige igennem trapperummet, dvs. forlænge det ca. 2 meter hvis bøjningen ikke kunne lade sig gøre.

Hmmm....er der mon andre muligheder?

Fra monteringsvejledningen:

Mvh. AllanE
I øvrigt skriver Duka på deres hjemmeside, at maks-længden på røret til en Duka One er 1 meter.

De skriver:

Rørene kan ikke sættes i forlængelse af hinanden, da max. længden på rør til DUKA One er 1000 mm, ved længere rørføring vil enheden trække den netop udsugede luft tilbage ind i boligen. 

Mvh. AllanE
Hvis du laver de 90 grader af 2x45 graders bøjninger, så får du en noget blødere bue, hvilket må begrænse flowet mindre. Det anvender man på kloakledninger.
Som jeg forstår det, er kanaldelerne bare et stykke eps, som man stopper ind i et glat rør. Det må være muligt, at montere en tilsvarende skillevæg i bøjningerne. F.eks. ved at lime en flamingoplade fast inden i. Bruger du 45 graders bøjninger, så er det let at komme til at lime/fuge det fast.
Det vil være mit bedste bud. En færdig løsning, tror jeg ikke, du finder.
Men er det virkelig så vigtigt at ventilatoren er bad modellen?
Den almindeligt har også hygrostat, hvorved jeg går ud fra at den kun siger luften ud, og ikke blæser ind?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis