Puds af overligger.

Hej gutter,
I min iver for at rive tapet ned er pudset på undersiden af en vindues-overligger faldet ned.
Det er halvdelen af vinduets bredde (ca. 60cm) i en tykkelse af ca. 1,5cm og ca. 20 cm. bredde.
Hvordan pudser jeg det op igen og skal jeg fjerne resten som virker til at have fin hæftelse på overliggeren?
Hvilken blanding pudser jeg med?
Mvh. Ivan.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er overliggeren af træ, tegl eller noget tredje?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Godt spørgsmål!
Den ser ud til at være massiv støbt beton eller letbeton. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det der sidder løs piller du også ned. Ellers køber du pudsemørtel ( færdigblandig) Væggen fugtes kraftig inden pudsning - så smøres pudslag på ( læs presses hårdt ) Der vil være en del der falder ned men det samles op i spand og blandes med igen. Efter 0,5 - 1 time kan du køre over pudslaget med et bræt så det trækkes i højde med den øvrige puds. Så bruger du pudsebræt og kører i cirkelbevægelser. Er der små huller eller lunker fyldes de ud og afretter bræt bruge igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-12-2021 23:52:10

Det der sidder løs piller du også ned. Ellers køber du pudsemørtel ( færdigblandig) Væggen fugtes kraftig inden pudsning - så smøres pudslag på ( læs presses hårdt ) Der vil være en del der falder ned men det samles op i spand og blandes med igen. Efter 0,5 - 1 time kan du køre over pudslaget med et bræt så det trækkes i højde med den øvrige puds. Så bruger du pudsebræt og kører i cirkelbevægelser. Er der små huller eller lunker fyldes de ud og afretter bræt bruge igen. 

Jeg har sikkert dummet mig…

Jeg havde ved et uheld en smule færdigblandet mørtel med alt for meget vand. Det endte jeg en sen aftentime (med hovedet under armen) at svumme blotlagte hulsten med. Nu er det tørret og når jeg kører hånden over drysser alt sandet selvfølgelig af og efterlader en grå ‘maling’.
Det virker til stenene er mættede men får jeg nu min puds til at hæfte?
Jeg har heldigvis ikke svummet undersiden F overliggeren men skruet finmasket hønsetråd op. Det er en massiv beton overlægger som jeg after at svumme med fliseklæb. Hvad skal blandingen være? Og pudser jeg med det samme?
Tænker ikke overlæggeren i beton suger meget.
Tak!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Fliseklæb og så pudse det samme dag ( vådt i vådt ) Men er det ikke lidt svært at kaste / koste fliseklæb på når der er fastgjort hønsenet.
Du kan bruge færdigblandet pudsemørtel, o kun tilsætte vand. Eller du kan bruge bakkemørtel ( våd mørtel ) Blande med cement 10:1 og så tilsætte vand. Di skal nok presse pudslaget på og vente 1 - 1,5 time med at pudse det op. Når beton ikke suger vand så er det cementen der skal afhærde blandingen lidt så det kan pudses. 
For at få en lige kant er det godt at fastspænde et bræt på begge sider som man kan pudse op imod. Dem tager du af dagen efter og så kan siderne pudses pænt imod kanter på begge sider. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for svar Erik!
Jeg kunne fint kaste fliseklæb på gennem nettet og mit førte pudselag ser ud til at holde. Tror jeg var heldig med konsistensen.
Håber jeg i morgen kan tilføje det sidste lag og pudse i det. Jeg har dog meget svært ved at ramme det rigtige tidspunkt for at pudse. Jeg synes jeg ribber for meget op i det og får kørt småsten rundt og ødelægger mere end gavner. Når det tørrer op ligner det bare en hård grov klat beton.
Man siger at det skal være fingertør. Altså det er kun med lidt besvær man kan stikke en finger ind og lave et mærke. Desuden hedder det grovpuds, og man må regne med lidt ridser og ruhed. Det kan spartles bagefter. Eller hvis det er større arealer kan man finpudse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også