mangel på vindbræt?

Et hus fra 2004 (klasse C), som jeg har købt. Der føles lidt koldt når der blæser udenfor.
Jeg har lavet et par billeder med termokamera og jeg kan se det blæser ind en del. Jeg kan ikke se vindbræt, når jeg piller udhænget af, men kan det passe at den står faktisk på tegningen?

Tagkonstruktion:
IBF betontagsten
T1 godkendte taglægter
25 x 50 mm. Trykimp. afstandslister
Interproof diff. åbent undertag
25 gr. præfabrikerede gitterspær
Spær forankres i fundament med BMF vindbånd
Vindinddækning af 12 mm. krydsfiner.
250 mm. mineraluld, kl. 39
0,15 mm. dampspærre
2 x 25 mm. forskalling
16 mm. høvlet rustik.
Tagrender og nedløb i galv. stål.
Fuglegitter langs tagfod.
Stem i trykimpr. træ.
Vandret underbeklædning i høvlet forskalling.
Ventilation via ventiler i vinduer og loft.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På beskrivelse og snittegning er vist korrekt vindbræt ( 12 mm krydsfiner.)
På de fysiske billeder er den ikke til at få øje på.
Det undrer mig lidt at termografi billedet viser kold over muren, medens det ikke er så galt over vinduespartiet. Det er eller ofte der man har de største problemer med at få isolering til at være tæt.
Jeg tror konklusionen må blive at tømrere har "sparet den væk " i 2004
Du skal nok kigge lige op lige netop hvor problemer er. Måske har en af isolerings måtterne slået et knæk ud ad så der er åbent ind.
Skulle du komme i tanke om at lave vindinddækning så husk ventilations spalte imellem isolering og undertag. Evt vindspærre skal være meget tæt både i siderne men især ned imod den lidt ujævne mur. Her kunne en stribe byggeskum nok være på sin plads


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-12-2021 20:51:00

På beskrivelse og snittegning er vist korrekt vindbræt ( 12 mm krydsfiner.)
På de fysiske billeder er den ikke til at få øje på.
Det undrer mig lidt at termografi billedet viser kold over muren, medens det ikke er så galt over vinduespartiet. Det er eller ofte der man har de største problemer med at få isolering til at være tæt.
Jeg tror konklusionen må blive at tømrere har "sparet den væk " i 2004
Du skal nok kigge lige op lige netop hvor problemer er. Måske har en af isolerings måtterne slået et knæk ud ad så der er åbent ind.
Skulle du komme i tanke om at lave vindinddækning så husk ventilations spalte imellem isolering og undertag. Evt vindspærre skal være meget tæt både i siderne men især ned imod den lidt ujævne mur. Her kunne en stribe byggeskum nok være på sin plads

 tak for dit svar. det samme er faktisk i flere stede, mens det blæser godt udenfor

Jeg har stadig ejerskifteforsikring. Kan det betale sig at starte en sag op? eller bare gøre det selv - købe selv byggematerialer kontra selvrisiko+tid  

Du kan da prøve ejerskiftef. men det er næsten 1005 ikke noget de dækker. Der er tegnet forsikring imod skjulte ting som forårsager eller over tid forårsager skader på huset.
Det her kan kun forårsage skader på din varme økonomi.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-12-2021 23:39:07

Du kan da prøve ejerskiftef. men det er næsten 1005 ikke noget de dækker. Der er tegnet forsikring imod skjulte ting som forårsager eller over tid forårsager skader på huset.
Det her kan kun forårsage skader på din varme økonomi.

 kan det hjælpe at afpresse sælger, som boet i huset siden den er bygget, ved at køre en sag mod ham?

Det er selvfølgelig surt, men tror ikke det kan betale sig, hverken med selvrisiko el. via egen advokat. Jeg ville kontakte sælger direkte for at høre om han var villig til at være med til at dække udgifterne for at undgå bøvlet.

Der er måske 3000 i materialer til at pille 2-3 rækker udhængsbrædder + noget lægtetræ (skrues mod spær) og krydsfiner der skal skæres til og fuges mod mur. Derudover ca 2 dage til en tømrer.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Jeg synes i bund og grund det er dårlig stil at komme efter sælger. Han/hun har sikkert ikke en anelse om hvordan det er lavet. Først har i sikkert forhandlet om prisen og dernæst vil i have flere penge for noget som i grunden er en mindre detalje.
Jeg sagde på et tidspunkt til hende: " Jeg vil med glæde købe huset tilbage, og det til præcis samme pris som i har givet. I har fået den alt for billig. På den måde så er i fri for det hus" Jeg hørte aldrig en klage fra hende igen. ( hun er for længst af andre grunde død og borte) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-12-2021 22:23:25

Jeg synes i bund og grund det er dårlig stil at komme efter sælger. Han/hun har sikkert ikke en anelse om hvordan det er lavet. Først har i sikkert forhandlet om prisen og dernæst vil i have flere penge for noget som i grunden er en mindre detalje.
Jeg sagde på et tidspunkt til hende: " Jeg vil med glæde købe huset tilbage, og det til præcis samme pris som i har givet. I har fået den alt for billig. På den måde så er i fri for det hus" Jeg hørte aldrig en klage fra hende igen. ( hun er for længst af andre grunde død og borte) 

Det kan man vel altid debattere, jeg ville som køber være træt af at finde en skjult mangel. Sælger kan være sur og skuffet på sine håndværkere uagtet uvidenhed om hvordan det er lavet, men er den der i sidste ende står med ansvaret. Sælger har sikkert betalt sin del af ejerskifte og er jo i sin gode ret til at henvise dertil og så strander den der grundet størrelsen på manglen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

nej, jeg vil ikke gå efter sælgeren i denne situation.

Jeg har kigget i udhænget igen og kan genkende "12 mm krydsfiner". Skal de ikke dække isolering i stedet for?

er det ikke sådan skal krydsfiner sidde på?
Nej desværre, den plade du udpeger er fodpladen. Den understøtter fodblikket der er en aluprofi, det udgør overgangen fra dit undertag ud i tagrenden.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Med hensyn til sag eller erstatning så mener jeg at sælger fralægger sig ansvar ved at tilbyde sin del af ejerskifte forsikring.
At ejerskifte forsikringer så ofte er dårligere end køber får stillet i udsigt af bl.a. mæglere er noget helt andet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis