Hej,
Jeg har bokset lidt med den pumpe som sidder i vores nedsivningsanlæg, da den i onsdags var skyld i en total strømafbrydelse i hele huset. Jeg fik i weekenden nogenlunde fod på den igen, men jeg har nu ét spørgsmål, som jeg ikke har kunne finde svar på andre steder.
Pumpen sidder som på billedet herunder, i bunden af vores septiktank, hvorfra den skal pumpe alt vand videre til vores nedsivningsanlæg. Selve pumpen er en alm. Grundfos 150A, hvorpå der sidder en blå Niveau-afbryder(i en ca. 20cm lang ledning).
Derudover er der også en rød niveau-afbryder, som går direkte i samle boksen i toppen af røret,
og som derefter hænger ned i tanken, i en ~2m lang ledning (den kan lige præcis nå ned til toppen af pumpen, hvis den hænger helt frit).
Mit spørgsmål er nu, hvilket formål tjener den røde?
I mine forsøg fandt jeg til sidst ud af, at hvis jeg blot trækker den røde afbryder op og lægger den på jorden (så den stadig vender nedad som på billedet), så starter/stopper pumpen alene på baggrund af den blå afbryder... dvs. pumpen starter når den blå kontakt bliver vippet opad, og slukker igen når den blå kontakt vipper nedad igen.
(Jeg har ikke ville pille mere ved den røde end højest nødvendigt, da det virker til at den er skyld i kortslutningerne der er sket)
- Hansjørgen