Niveauafbryder på Dykpumpe

Hej,
Jeg har bokset lidt med den pumpe som sidder i vores nedsivningsanlæg, da den i onsdags var skyld i en total strømafbrydelse i hele huset. Jeg fik i weekenden nogenlunde fod på den igen, men jeg har nu ét spørgsmål, som jeg ikke har kunne finde svar på andre steder.

Pumpen sidder som på billedet herunder, i bunden af vores septiktank, hvorfra den skal pumpe alt vand videre til vores nedsivningsanlæg. Selve pumpen er en alm. Grundfos 150A, hvorpå der sidder en blå Niveau-afbryder(i en ca. 20cm lang ledning).
Derudover er der også en rød niveau-afbryder, som går direkte i samle boksen i toppen af røret,
og som derefter hænger ned i tanken, i en ~2m lang ledning (den kan lige præcis nå ned til toppen af pumpen, hvis den hænger helt frit).

Mit spørgsmål er nu, hvilket formål tjener den røde?
I mine forsøg fandt jeg til sidst ud af, at hvis jeg blot trækker den røde afbryder op og lægger den på jorden (så den stadig vender nedad som på billedet), så starter/stopper pumpen alene på baggrund af den blå afbryder... dvs. pumpen starter når den blå kontakt bliver vippet opad, og slukker igen når den blå kontakt vipper nedad igen.

(Jeg har ikke ville pille mere ved den røde end højest nødvendigt, da det virker til at den er skyld i kortslutningerne der er sket)

- Hansjørgen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Jeg er sikker på at pumpen styres af den blå flyder som sidder på pumpen, og den røde er til advarselslampen hvis vandstaden stiger for meget. Du har en rød signallampe som så tændes. Det indikere så stoppet pumpe eller at den blå flyder har sat sig fast. ( ikke tilfældet nu)
Når du får lidt ro på ( lyst og lun vejr) så prøv at tippe den røde til vandret og se om ikke pumpen stadig styres af den blå alene og den røde lampe er tændt.
Det lyder noget usandsynlig at den rød føler kan gøre nogen skade. Når du skriver "total strømafbrydelse" så indikere det at HPFI relæ har været slået fra. Det er så overgang og er det den røde der gør det, så må du lede efter fysisk skade på kabel, i klemme ved metal låg eller sådan noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 06-12-2021 17:45:03
. Når du skriver "total strømafbrydelse" så indikere det at HPFI relæ har været slået fra.  

Vi stod op torsdag morgen hvor HPFI'en var slået fra, men jeg fandt dog hurtigt frem til at det havde noget med anlægget derude at gøre.
Senere kunne jeg konstatere at hvis jeg pillede for meget ved den røde flyder (eller ledningen dertil), slår HPFI'et fra igen (så jeg formoder den på én eller anden måde kortslutter)

Det tyder på at du skal fejlsøge, for der er tilsyneladende en afledning til jord. Har du prøvet at se i dåsen, hvor den røde flyder er koblet til. Selve flyderen plejer ikke at have en jordforbindelse.

fase
Det er ikke noget der kortslutter når det er HPFI der slår fra. Det er fejlstrøm til jord, og det kan være kablet der har et dårlig sted som rører ved noget fugtig.
Medens du undersøger kablet vil jeg forslå at du slår sikrings gruppen fra som går til din pumpe. Er der hul på kablet kan du risikere et stød hvis du får fingre en over. 

Er der hul på kablet kan du risikere et stød, hvis du får fingre hen over.
Så er fejlen fundet, og man har fundet ud af, hvor hårdt det slår, når man er jordledning. Erik, jeg kunne ikke dy mig   

fase
Annonce
Jamen det er så rigtig.
Og lige derude med våd tøj i våde omgivelser, så slår det rigtig "godt" 

ev elmand skrev den 06-12-2021 20:38:49

Jamen det er så rigtig.
Og lige derude med våd tøj i våde omgivelser, så slår det rigtig "godt" 

Det føles ligesom om armen er revet af. Og skal jeg nok lade være at spamme tråden mere.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis