S***... Der er asbest i huset

Heisan heisan folkens

I forbindelse med at vi lægger nye gulve i det nye hus skulle vi også fjerne gulvet i køkkenet, da vi fik fjernet noget af det kork gulv der lå, kunne vi så se at der ligger et klinkegulv nedenunder fra husets oprindelse.

Vi har sendt fliseklæben til analyse og har i dag fået dommen. Der er asbest i fliseklæben.

Hvordan er det at håndtere? Er det noget man kan klare selv hvis man dækker ordentligt af, får udluftning på og kører den med rumdragt og full face åndedrætsværn osv. eller vil det være noget der absolut skal et firma på?

Vi er ved at undersøge om ejerskifteforsikringen vil dække det da gulvet lå skjult, men jeg har min tvivl da huset er fra 68.

IT faglært med hænderne godt skruet på.
Ingen formel håndværksuddannelse
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et job for sanerings firma. Der er mange forhold der skal overholdes for at det er ok. Støvsugning så i ikke har asbest i fremtiden, anmeldelse vedr. asbest sanering m.m. 
 Afvent svar fra forsikring.
Havde du ikke viden om det så var der sikkert ikke sket noget, men nu ved du det, så er det med at gå den rigtige vej. Ellers kan det påvirke nattesøvnen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
TRRA skrev den 06-12-2021 21:22:08

Ejerskifte dækker ikke. Det var lovligt ved byggetidspunktet. Spørgsmålet er om asbesten kan fixeres. Det er nok billigere end at fjerne det.  

Problemet er at det skal op, da vi vil lægge gennemgående gulv ind i køkkenet. Hvis ikke vi fjerner det får vi en niveauforskel på over 1cm, og det bliver noget hejs. 


IT faglært med hænderne godt skruet på.
Ingen formel håndværksuddannelse
Jeg ville også få et firma ud og fjerne det. Det er ikke sikkert, det er så dyrt, hvis ikke området er stort. Jeg har brugt Kingo, og deres priser var i hvert fald rimelige.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis