HJÆLP: ny lampe i lampeudtag lyser konstant - hvad gør jeg forkert?

Hej,

Min erfaring med lampeudtag er begrænset - men man skal jo starte et eller andet sted.

Forsøgte mig for nyligt med at opsætte en ny lampe i et lampeudtag. Der har for ca. 1 år siden siddet en anden lampe, der kunne tænde/slukke via afbryderen i væggen.

Der er 3 ledninger i lampeudtaget: blå, brun og grøn/gul. Lampen har 2 ledninger: blå og brun.

Jeg har forbundet blå=blå, og brun=brun, men lampen kan IKKE slukkes via afbryderen (den lyser konstant). Se billede.

Hvad gør jeg forkert?

Har læst mig til noget om en "tændledning", men dog også læst mig til, at den grøn/gule ledning bør være jord.

Jeg har da ikke brug for jord-ledningen? Kan det være, at der er blevet brugt forkert farve (den grøn/gule) af tidligere ejer?

Tak for hjælpen :)

mvh byggenoob

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv først at forbinde den gulgrønne til klemmen lige til venstre under den store skrue. Dernæst forbinder du den den brune fra lampen til klemmen med den gulgrønne under klemmen med den lille skrue. Hvis du nu kan slukke og tænde lampen er dit problem løst. Du har så en ulovlig installation fordi den den gulgrønne kun må bruges til jord. Huset brænder ikke.

fase
Den ledning der komme til udtaget er en tynd blød ledning. Den må komme et andet sted fra hvor den er monteret forkert.
Du bør rette det der. Tag eventuelt et billede og vis det her så kan vi guide dig videre.
At bruge en jordledning er ikke godt, og vedkommende som har lavet det oprindeligt bør have nogle klask i røven med en stang wienerbrød   Så har jeg ikke overdrevet.
Ellers enig med Fabrin naturligvis.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Tak for de gode råd. Jeg kiggede der hvor ledningen kommer fra (lampeudtag i midten af rummet). Den grøn/gule ledning er ikke forbundet til noget. Se billede.

Så det gjorde ikke den store forskel at tilslutte brun lampeledning til den grøn/gule ledning ;)

MEN - da jeg så rettede det tilbage (brun til brun, blå til blå) virkede kontakten pludseligt. Det er da mystisk!

mvh
Du kan muligvis have spændt den ene skrue på ledningskappen istedet for kobberet…. Og Så kommer der ingen lys
:)

Jeg var lidt for hurtig til at konstatere, at det nu virker. Nu virker afbryderen "nogle gange" - andre gange ikke. Eller som om, at der kan gå flere sekunder inden den afbryder (slukker lampen).

Tyder det på, at det er selve afbryderen (i væggen) der er defekt? (og det ikke handler om forkert tilslutning?)

Tak for jeres råd.

mvh
Ja helt sikker afbryder.
Det var også en tanke jeg havde da du beskrev at det nu virker med samme tilslutning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det en almindelig afbryder eller en dæmper? Lyder lidt som det sidste, da det virker med forsinkelse og kun engang i mellem. Er den nye lampe evt. med en ikke dæmpbar led-pære?
Kunne også være et defekt kiprelæ et sted, hvis det ikke er en dæmper.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis