Netværkskabler gennem trævægge

Hej LDS.

Vi er netop flyttet i hus med fiberboks på det ene værelse. Mit kontor, hvor jeg rigtig gerne skal have kablet internetforbindelse ligger nogle værelser væk. Jeg havde tænkt mig at bore igennem trævæggene og ligge kablet op langs loftkanten i stuen og så ind igennem væggen igen til kontoret.

Jeg er i tvivl om jeg skal gøre brug af en hulsav eller blot et almindeligt fladbor. Væggene er lavet af træ, men jeg ved ikke om der er puds imellem flere lag. De er ca. 10cm tykke.

Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på?

Vi er lige flyttet ind og det er første huskøb så jeg vil nødigt starte ud med at få smadret en væg e.l.

På forhånd tak :)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at væggene er af træ med en tykkelse på 10 cm.? I dit tilfælde ville jeg bore et hul i loftet i begge rum og føre kablet over loftet og ned i værelset. Det vil se bedre ud og være mere hustru accepteret. Det sidste er mere vigtigt end, at det måske er mere besværligt. Hvis du køber et færdigt konfektioneret kabel, vil et 16 mm hul være ok. Ellers et 8 mm hul. 

fase
Som S. Fabrin siger, træk dem over loftet, hvis der selvfølgelig er hulrum til det.

Hvis du trækker langs loftet så skal du til at sætte kabelbakker op hele vejen langs loftet. Det bliver noget hejs og på hjemmefronten er det sådan noget som koner får knopper af at se på.

Det er anbefalelsesværdigt at trække CAT6 eller 6A. :)

IT faglært med hænderne godt skruet på.
Ingen formel håndværksuddannelse
Selvfølgelig.

Så er det bare med at finde de to rigtige placeringer, fjerne rockwool og køre ledningen langs loftgulvet og så ned igen i det andet værelse?

Jeg får kigget på det. Tak for svar!
Du borer op med måske 10 mm bor, stikker et stykke ståltråd eller lignende igennem isolering og kan på den måde se hvor du er. Når kabler er trukket lukkes af omkring kablet ved dampspærre med dampspærre tape.
Har du ikke værktøj eller evner til at sætte stik på kan man købe stik der sættes på uden special værktøj. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du behøver ikke fjerne Rockwoolen, bare træk kablet op over isoleringen og hen over og ned i det næste hul.

fase
Tak for svar allesammen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis