Linoliumsgulv under køkken skal væk

Hej LDS, 
Jeg har netop købt et hus, der i køkken alrummet har både linoleum- og trægulv. Jeg  ønsker samme gulv i hele rummet og har derfor tænkt mig at lægge et træklikgulv i hele rummet.

Men nu til mit dilemma:Trægulvet og linoliumgulvet er ikke plant og der er et par millimeter forskel på højden af de to gulve. I  køkkenet står elementerne ovenpå linoliumsgulvet. Et af køkkenelemnterne (som vist på billedet) står på linoliumsgulvet, men svæver også ind over trægulvet.
Hvordan får jeg lagt et nyt, plant gulv i hele rummet? Er jeg nødt til at fjerne hele køkkenet for at få linoliumsgulvet væk eller kan jeg på en eller anden måde skære rundt langs elementerne? Hvis jeg skal fjerne køkkenet, kan dette så gøre uden det bliver en alt for stor omgang?
Måske skal jeg lægge klikgulvet ovenpå linoliumsgulvet og få hævet trægulvet?

Jeg håber ikke mit spørgsmål er alt for dumt, men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal gribe det an 😊
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udover disken der rager ud i rummet, burde det være til at ordne uden at fjerne hele køkkenet.

Først og fremmest - fjern soklen under køkkenet - de fleste nyere køkkener kommer med en sokkel der klikkes på sokkelben eller sider uden på den ramme der er bygget. Der er god chance for, at linoleumen ikke går længere ind end til soklen.

Det trægulv der ligger der, ligner også en form for klikgulv. Hvis det er lavet svømmende, så burde det også kun støde op i mod køkkenet - så køkkenet ikke hviler på gulvet. Begeg dele burde således være relativt lette at fjerne - start i hvert fald med at undersøge det.

Det er dog lidt underligt at man ikke har kunne lave gulvet plant i sin tid - virker som om noget af det er kommet til efterfølgende. Det kan være du har en træfiberplade under linoleum, og så kan det være den også skal væk, hvis du vil have det plant, ellers risikerer du at det nye gulv tager noget højde af dit køkken. Du kan godt risikere, at træfiberpladen ligger helt til væk under køkkenet. 

Mvh Troels
Hej Troels,

Du har helt ret i, at noget af gulvet er kommet til efterfølgende. Tidligere ejer fik i år (april 2021) lavet helt nyt køkken og lagde i den forbindelse linoleumsgulvet. Jeg spurgte, om trægulvet stadig ligger under: det gør det ikke. Han har fjernet trægulvet for så, som du skriver, at lægge en plade under, for at få det plant (hvilket jo desværre ikke helt er lykkedes).

Umiddelbart ligner det, at hele køkkenet er placeret ovenpå linoleumsgulvet. Jeg ved simpelthen ikke hvordan vi skal gribe det an. 

Vi tænker egentlig at lægge linoleum i hele køkken alrummet, fremfor kliktrægulv, som først skrevet. Hvis linoleumsgulvet ligger under hele køkkekent, kan vi så:

1) Skære linoleum fri fra elementer (under solen)
2) fjerne den træplade, der er lagt
3) lægge en ny træplade (eller andet), så denne kan komme i niveau med trægulvet
4) Lægge et nyt linoleumsgulv i hele rummet

Eller skal vi bruge en anden fremgangsmåde?

Med venlig hilsen
Cecilie 
Tror ikke det kan betale sig at fjerne linoleum først. Den sidder fast på pladen. Den bedste løsning er at bide i det sure æble og få det lavet ordentligt fra bunden af - Dvs få samme underlag i hele rummet.

De fleste nyere køkkener sidder i beslag på væggen, understøttet af justerbare ben i fronten. Dvs, køkkenet burde kunne "svæve" mens i laver gulvet om. Så hør den tidligere ejer om I ikke kan skrue benene op og fjerne dem, og fjern gulvet under. 

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis