Siemens opvaskemaskine pumpe

Hej lds.

Jeg har gennem længere tid haft problemer med min Siemens opvaskemaskine hvor der konsekvent står vand i bunden når programmet er kørt færdig. De fleste guides på Youtube viser fint hvordan man tjekker om der er kommet fremmedlegemer ned til pumpen men det har ikke løst problemet. Jeg har godt nok ikke støvsuget pumpehuset men jeg tror altså heller ikke at det er her problemet ligger. Jeg stak bare en finger ind og tjekkede om hovedet kunne dreje frit rundt og om der skulle ligger et evt. fremmedlegeme.

Det der egentlig undrer mig mest er at jeg altid - og uden problemer - kan starte en ny vask og høre at pumpen går i gang som det første og får tømt maskinen. Så snart jeg kan høre at den stopper med at pumpe så åbner jeg lågen, slukker maskinen og alt er i den skønneste orden uden vand i bunden. Så derfor konkluderer jeg også at pumpen fint kan køre...den gør det bare ikke når maskinen afslutter en vask???

Maskinen er over 10 år gammel så den har såmænd gjort det okay og problemerne med pumpen har vi leget med et års tid. Nu er der så yderligere sket dét at den ikke længere lyser når den mangler salt - det opdagede jeg ved et tilfælde ved at der var hvidt slør på hele vasken og jeg undrede mig over at den ikke havde fyldt salt på i evigheder. Jeg kunne så konstatere at beholderen var helt som.

Den er også begyndt at lyse med den lille vandhane. så jeg afmonterede den automatiske vandstop-anordning og rensede filteret. Det har desværre ikke rigtig hjulpet, men jeg har set på Youtube at det kan hænge sammen med pumpeproblemerne hvor den ikke tømmer. Så kan den lukke automatisk ned for vandtilførslen.

Afløbsslangen sidder monteret oppe ved vandlåsen under køkkenvasken så jeg havde lidt en mistanke om at den kunne være stoppet til med fedt eller andet. Jeg prøvede derfor at hælde en gang afløbsrens baglæns gennem slangen, lade det står lidt, hælde en liter kogende vand ned i bunden af opvaskeren og tvinge en udpumpning igennem. Det ser desværre heller ikke rigtig ud til at virker :-/

Jeg er ved at løbe lidt tør for gode idéer såååååå........

     M.v.h. Emil

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når maskinen er sat i gang, pumpen har kørt og vand er lukket ind. Så åbner du låge og ser om der står tilstrækkelig vand i maskinen. Det skal stå lidt op over bund si.
Hvis du derfra nulstiller program og starter forfra vil du kunne høre om maskinen pumper vandet ordentlig ud. Det høres i vaskeafløb og afsluttes med en enden lyd ( tom) inden pumpen går i stå.
Der vil altid stå lidt vand tilbage nede i sumpen under sien.
Det kan være niveau afbryder der ikke virker eller slangen hen til den er stoppet. Så skal den pilles af og slange renses.
Jeg har lige fikset min Gorenje Her sidder niveau direkte ind på sumpen og jeg tog niveau af og blæste med trykluft ind imod sumpen ( ikke ind i niveau afbryder ) Derefter så jeg meget skidt inde i sumpen og maskinen virker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.

Det er også nogenlunde sådan jeg har gjort det - dog uden at tjekke vandstanden. Det ser fint ud. Jeg startede er nyt program og kunne høre den pumpede det gamle vand ud. Mærkede på den elektroniske vandstop og kunne høre hvordan den klikkede og blev varm da den begyndte at tage vand ind (sidder på varmtvandsudtaget hvilket vel ikke burde være et problem). Jeg åbner efterfølgende lågen og vandstanden ser fin ud. Når jeg starter nyt program pumper den igen vandet ud til der nærmest ikke er noget tilbage nede ved pumpen.

Det er meget muligt at der er noget med niveauafbryderen som driller - den har jeg ingen forstand på. Jeg så dog en video på YouTube med en mand der havde en pumpe som kørte hele tiden - også når maskinen.var Tom for vand og han åbnede lågen. Her var det sådan en rund kop som havde sat sig fast og derfor troede maskinen hele tiden at den var fuld af vand. Min niveauafbryder ser dog ikke sådan ud og jeg er ikke sikker på hvordan jeg finder den.

Meget mystisk. Lige efter jeg har sendt ovenstående svar kan jeg høre nogle sjove boblelyde ude fra køkkenet. Jeg åbner lågen og denne gang står der rigtig meget vand i bunden. Det står helt op til tætningsliste mod lågen???

Det skal også siges at maskinen ikke holder sig sådan ordentlig ren. Ikke bare langs lågelisterne men også nede i bunden sidder der en del skidt efter end programcyklus som jeg skulle mene den burde vaske væk.
Nu er den færdig med programmet og har for en gang skyld pumpet helt ud...meget mystisk.
Sjovt nok har jeg lige udskiftet samme model opvasker i dag, dog af andre årsager ( der var overgang i varmelegemet i spulepumper så hpfi relæet slog fra)
Det er indbygget i spulepumpen, så ca 1100 kr, hvilket jeg ikke vil ofre på en 10 år gammel maskine.

Skidtet i maskinen tyder på den suger vandet tilbage fra afløbet, der skulle sidde en kontraklap i vandlåsen som det, måske også derfor pumpen svigter ?

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Hvis pumpen pludselig fyldes kan det lave fejl. Det må komme fra vasken. Det kan nogen gange hjælpe at føre slangen i en sløjfe så langt op på siden af vasken som muligt. Så presses vandet ikke ind i maskinen. Men hovedårsagen kan være stoppet afløb / vandlås. Så tømmes vasken hurtigere end afløbet kan tage det med det resultat at det løber ind i maskinen.
Maskiner hvor pumpen går i gang i en uendelighed har fået vand ud over kanten og ned i bunden under maskinen.
Det skal helt væk før maskinen kan virke igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vores Siemens opvasker der nu er over 13 år gammel drillede for nogle år siden. Det viste sig at være slangen mellem sumpen og over til niveaukontrollen der var stoppet.
Fjern sokkelfrontplade. Ca. midt på “filterhuset” i midten sidder en flexslange som går over til maskinens venstre side. Den kan fjernes ved blot at rykke den ud. Der sidder blot nogle o-ringe som holder tæt. Rens slange og monter igen. 

Søren O
Hej igen

I dag har jeg fået rodet lidt mere med den. Startede med at afmontere vandlåsen. Der var ingen kontraklap eller noget men det ligner nu en lås der er konstrueret til opvaskemaskine da der er en tilslutningsstuds. Rensede det hele igennem men det så nu ret fint ud - langt bedre end forventet så jeg tror ikke det kommer til at ændre noget.

Så afmonterede jeg sokkelpladen og fandt slangen der går fra pumpen og ud i venstre side - jeg tog et billede.  Man kunne lyse igennem og der var intet skidt at se overhovedet. Så jeg er sådan set stadig på bar bund 🇩🙁

Ved I om det er muligt at resette softwaren på sådan en maskine, hvis nu det er noget elektronisk styring den er galt med??

Jeg har stadig ikke fundet den der niveaumåler som nok burde blive renset for en sikkerheds skyld. Kan I udpege den på et af billederne?
Kontraklappen oppe i vandlåsen er bare en gummi "flap"
Men prøv at få afløbsslangen så højt op under bordpladen ved afløbet som muligt.

Kontraventil en rund gummiskive, hvor den inderste del er "hængslet" for oven, den skal være blød og bevægelig, en ny koster ikke alverden,,,

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis