Blyindfattede døre - Farlige?

Min familie og jeg købte en ny lejlighed for et års tid siden og nu er jeg blevet i tvivl, om man skal være bekymret for de blyindfattede døre vi har og deres eventuelle skadelige virkning på mennesker? Vi har to små børn, så jeg vil helst ikke tage nogen chancer og dermed hellere bortskaffe dørene, hvis der er risiko for, at de kan have en skadelig indvirkning.
 
Nogen på forummet der har erfaring med blyindfattede døre og ved, om man skal være bekymret?
 
Dørene ser sådan her ud:
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen problemer. Det er kun når bly smeltes at dampene er skadelige.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er nu ikke helt rigtig , bly optages også gennem huden , derfor var der på trykkerier gratis sødmælk til typografer i frokostenpausen til at optage noget af den bly man fik ved berøring af blybogstaver , til trådstarter det er jo en flot dør , og selvom man kommer til at røre ved den , har det ingen betydning . Nyd den .........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er en and at typografer fik mælk grundet blyet. Typograferne havde en stærk fagforening der fik mange krav gennemført.

Typografer rørte ikke ved blyet. De håndterede sættemaskinen hvor typerne faldt ad slidsker og samledes i linjer. Det var kun håndsætteren der rørte ved de løse typer men det var med en vinkelhage (grafisk fagudtryk)

Da der i trykkerierne ofte blev omsmeltet blytyper, var det dampene der var problemet.

Det er langt fra tilfældet med blyindfattede ruder. Dem kan man rolig lade blive siddende.

P.S. Det var håndsætteren der tog de løse typer fra sættekassen, men nogle gange kom der forkerte typer i rummene. Derfra kommer udtrykket at "sætternissen har været på spil".   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Den er ikke farlig, heller ikke for børnene, i berørings henseende, kun ved mekanisk skade med f.eks. en bold, men det er pga. glas skår i givet fald.

 

Nej nej  jeg har arbejdet på grafiske arbejdspladser,  trykkerier , og dagblade , som elektriker , min svorger var typograf , trykker , modsat håndsættere  , og det var især de sidste som havde en direkte berøring med blybogstaverne , så de fik sorte fingre af blyet , så var det endnu være med linetype og monotype hvor der var gryder med flydene 
 bly som en typograf sad og skrev på lige som en skrivemakine , og så kom der bly bogstaver eller bly liner ud , og der var ingen udluftning .derfor var der frit sødmælk i kantinen , jeg har selv set det , om det havde nogen betydning  ved jeg ikke .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Blyindfatning er som sådan ikke farligt, dog skal du nok lære dine børn ikke at smage/slikke på døren  
Blyindfatning som denne er i øvrigt mere "blød" og derfor kan du ikke bare smække med døren uden at risikere at den tager skade. Så ikke noget med boltspil og vild leg, da blyindfattede ruder er mere sårbare end andet glas, men igen hvis uheldet er ude er det glasset der er mest farligt.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis