Fremløb ikke høj nok

Hej alle lav det selv folk.
Jeg er ny her, så bær over med mig.

Jeg tror jeg har læst alle tråde om dette spørgsmål men intet hjælper på mit problem.
Jeg har fornyligt fået installeret et wavin gulvvarme system (der har hele tiden været gulvvarme) i huset. Der har været retur termostater på før som alle nu er fjernet.
Før det nye wavin system blev installeret havde jeg ikke problemer med at få varme i gulvene.
Lige nu har jeg en fremløbstemperatur på 35-38 grader. Jeg har på wavins hjemmeside lavet en beregning der siger jeg skal have fremløb på 45 grader grundet min største kreds er 120 meter
Jeg har prøvet følgende ind til nu.
Gennemskyldning flere gange.
Justeret på flow Justeret på fyr(laver pt 60 grader fremløb)Nogen bud på hvad jeg kan gøre for at få fremløb op på 45 grader? 
Hej alle lav det selv folk. Jeg er ny her, så bær... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke nogen radiatorer mere så kun gulvvarme nu. 
Jeg har lige haft termostaten på og af igen.
Det virker som om den lukker ned for fremløbet for da jeg satte den på igen faldt temperaturen til 36 grader. Har taget den af igen og er kommet op på 44 igen.
Kan termostaten være begrænset/defekt? Det er jo helt nyt.
Mange tak for hjælpen indtil videre 🙂
Termostaten kan godt være defekt. Hvis kappilærrøret har fået et knæk eller er blevet mast sammen kan det være årsagen. Der kan også være en utæthed. Under alle omstændigheder må du kunne få den byttet på garantien.

Søren O
Da du ikke har radiatorer kan fyret godt køre med de 40-45 grader eller mindre. Det skal så indstilles på "radiator" symbolet, medens opvarmning af brugsvand stadig skal være på over 50 - 55 grader

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for hjælpen gutter 💪
Der er nu begyndt at blive dejlig varmt.
Jeg har dog stadig lidt problemer med den store kreds der er i stuen.
Den bliver ikke så dejlig varm som alle de andre.
Kan der være lidt luft tilbage i den så den ikke bliver så varm?
Jeg har reguleret flowet så det er en del højere end de andre kredse, er dette korrekt?
Andre bud på hvorfor den ikke er lige så varm som de andre kredse?
Håber at høre fra jer

Mvh Henrik 
Annonce
Det er nok indreguleret forkert.
Erik har en fremragende beskrivelse af, hvordan det bør gøres🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Så håber jeg Erik vil hjælpe mig igen😅
Jeg skal prøve. Du har en kreds med 120 m slange og man anbefaler maks. 80 m, så det er jo noget over.
Det betyder nok at du må presse de andre kredse lidt mere ned end mn ellers gør for at få fordelt pumpens flow.
Du skal vide hvor mange omgange dine regulerings skruer kan tage fra helt lukket til helt åben. Er eksempelvis 8 omgange og din længste kreds er 120 m så er det 120/8 = 15 m slang pr. omgang. Så har du eksempel
rum              længde              omgange 
stue               120 m   fuld åben 8 omgange
værelse          30 m                    2
værelse           25                       1,5
bad                  20 m                    1,2      
og så videre. Hvis stuen stadig ikke bliver varm giver du de mindre rum 0,5 omgange mindre end det teoretiske. Måske endda mindre hvis det er væsentlig varmere der. Har du så jævn passende eller jævn for lidt varme over hele huset så har du indreguleret korrekt og fremtidig regulering sker med gasfyr eller termostat ved blandesløjfe.
Jeg kan se at du har et fint styresystem, som ikke er i brug. Der er monteret 2 telestater som dog bare hænger løst ned. Der er faktisk mange der ikke kører med styresystem men blot en ordentlig indregulering og så ellers regulerer igennem årstiderne på termostat ved blandesløjfe. 

Tak for det meget fine og udførlig svar👏 jeg prøver at regulerer dem i morgen efter arbejde.
Det er planen jeg skal have monteret telestater på dem alle,ville bare være sikker på jeg havde alt luft ude af systemet inden jeg sætter dem på.
Skal jeg tage højde for pex demintionen, nogle kredse er 16mm og andre er 20mm?
Ja det skal du i principielt. Hullet i 20 mm er jo næsten dobbelt så stor som 16 mm
Indregulering er for at der kan blive samme modstand i alle kredse.
Så 16 mm slanger skal have mere åbning end beregnet. Den bedste måde efter min udregnings eksempel er at undgå telestater i første omgang og så få justeret til den ønskede varme i alle rum med åbning hele tiden, og kun regulering på fyret / termostat. Det kan godt tage nogle uger men er så konstant i al fremtid. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis