Afstive spisebord

Hej alle

Jeg har lavet et spisebord ud af en MDF-plade med pålimede sildebensparket.
Da vi fik benene hjem blev bord for højt, så jeg måtte udstemme ca. 1,5 cm i MDF-pladen til bordbenene. Derefter udstemmede jeg til profilrør i hverside, som en spændt sammen med bordbenene ved hjælp af bøsninger som er monteret i bordpladen. (Jeg synes ikke bøsningerne kan spændes helt - det er som om de trækkes ud når jeg spænder til - men vil nødigt skulle afmontere det hele igen 😒)

Problemet er, at bord ikke er helt stift på "det lange led".  Bordpladen vejer nok 60-70 kg, så tyngdepunktet er selvfølgelig højt.

Har jeg gjort noget forkert, eller er det forventeligt?
Hvad kan jeg nu gøre for at stive det af?
Vil en MDF-plade på midten, der er skruet fast i både bordben og bordplade hjælpe som krydsafstivning? Eller skal jeg lave en krydskonstruktion i reglar eller forskalling?

Håber I kan komme med et godt råd, for jeg synes jeg har brugt mange timer på projektet 🤣

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er du jo endt hvor du er, så nok om det..
Hvis dit profilrør eks er 30x30 mm så udskift med et 30x60 og gerne med 3mm godstykkelse.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej, er nysgerrig på om du fandt en god løsning? Jeg skal selv i gang med et lignende projekt og er i tvivl om hvordan jeg vil lave afstivningen. Kunne man måske med fordel have brugt hårdttræ i stedet for profilrør, limet og skruet fast? 
 
For at en sarg skal have en god afstivning, er det vigtigt, at den har noget højde, for at den kan modstå trykket nedad.
Tag f.eks. et 2x10 cm bræt. Det skal ikke være ret langt, før man vil kunne trykke det ned på midten, hvis det ligger ned, mens det på højkant vil være meget svært.
Da jeg for 50 år siden var møbelsnedker, lavede vi typisk sarg af 22 mm høvlet fyrretræ, som så lige fik finer så det lignede resten af møblet. Der laved vi typisk sarg i højden 8-10 cm, som så blev skruet fast i undersiden af pladen og samtidig blev de tappet ind i benene.
Jeg har aldrig lavet borde i de længder, som man laver i dag, så kan ikke sige, om denne dimension vil være nok, men der skal altså noget højde på - også hvis man laver det af metal.
Vi brugte spånplader til bordplader, og da mdf ikke er lige så skruefaste, skal der nok en del skruer i. 
Vi undersænkede altid skruerne, da det gav mere stabilitet i forhold til at bruge lange skruer. Så hvis sargen er f.eks. 10 cm høj, ville jeg nok undersænke den den 6 cm. Det bliver meget mere stabilt.
Bruger man firkant jern, ville  jeg også lave det nederste hul så stort, at skruen kan gå gennem hullet, så den kun får fat i det stykke, som ligger direkte op mod pladen.

Kurt B. Andersen
En anden måde er en sandwich konstruktion - underste plade kan laves ex. 5 cm mindre på ydermål som top pladen.
Pladerne skrues/limes sammen med ex. 25x25 mm. lister imellem. Garanti for ingen hængepartier..   

 

Annonce
cdp skrev den 29-01-2022 12:31:49

En anden måde er en sandwich konstruktion - underste plade kan laves ex. 5 cm mindre på ydermål som top pladen.
Pladerne skrues/limes sammen med ex. 25x25 mm. lister imellem. Garanti for ingen hængepartier..   

Spændende… Hvor tykke skal pladerne så være? Tænker at det færdige resultat kan blive til en ret så tyk bordplade. 

Det viste bord vil aldrig blive stift på den lange led, førend der monteres en stang fra krydset i bordbenet til midten af bordpladen.

Venlig hilsen
Knud
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis