Tislutning af afløbsslange fra kondens tørretumbler

Hej alle,

Jeg har netop fået købt og installeret vores nye vaskemaskine samt tørretumbler (kondens).

Jeg har dog en udfordring forbundet med afløbsslangen fra tørretumbleren, hvor jeg har brug for råd ift. at få monteret denne korrekt på vores afløb.

Afløbsslangen fra vaskemaskinen er tilkoblet vores afløb, men idet det nuværende setup kun har én tilkobling af afløb (se billedet), formoder jeg derfor at der skal laves en Y-forgrening eller lign. for at få tilkoblet afløbsslangen fra tørretumbleren også.

Min udfordring er dog, at jeg blot havde kigget på en traditionel dobbelt slangeforskruning (ala https://www.billigvvs.dk/geberit-pp-slangeforskruning-dobbelt-293222 eller https://www.bauhaus.dk/slangeforskruning-dobbelt-1). Udfordringen ligger dog i, at afløbsslangen fra tørretumbleren har indvendigt mål på 10mm (og dermed kræver en 3/8 tilslutning).

(den tynde afløbsslange på billedet er afløbsslangen fra tørretumbleren).

Hvordan løser jeg dette?

Jeg har læst manualen fra tørretumbleren ift. at se hvordan de foreslår en tilslutning. Den ser sådan ud:

For at anvende sådan en løsning, så vil jeg skulle fjerne den nuværende enkelt slangeforskruning, men så har jeg et problem ift. vaskemaskinen.

Hvad er smartest at gøre her?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
JohnLarsen:
Ja det giver 2 problemer.
Det er efter vandlås så kloaklugt kommer igennem tumbler og kan lugtes ud i rummet.
Studs passer til opvakser og opvasker men ikke til den lille slange.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Monteres den fleksible slange fra tumbleren i en kurve udgør den en vandlås vha. vandet fra tumbleren.
Som jeg skrev skal man finde en med de korrekte mål.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hm. Jeg havde tænkt på en løsning i form af blot at bore et hul i bunden og indsætte slangen der (evt. via en studs). Men så kom netop problemet med, at jeg var bange for kloaklugt pga. manglende vandlås.

Annonce
Du bør finde noget lignende som den jeg har link til. Findes sikkert i alle vel assorterede byggemarkeder.
Her er f.eks. LINK til Jem og fisk
Nu har du ikke oplyst postnummer ellers kunne jeg sikkert finde om den er tilgængelig i dit nabolag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-12-2021 15:29:02

Du bør finde noget lignende som den jeg har link til. Findes sikkert i alle vel assorterede byggemarkeder.
Her er f.eks. LINK til Jem og fisk
Nu har du ikke oplyst postnummer ellers kunne jeg sikkert finde om den er tilgængelig i dit nabolag. 

 Tak for linket ev elmand. Utroligt jeg har ledt og ledt, og har alligevel misset denne slangeforskruning.

Jeg tænker at denne slangeforskruning løser præcist den udfordring jeg har. Så tak for det.

Post nr er i øvrigt i navnet - 9440 :-) 
Jeg tænkte godt nok det lignede postnummer   
Så ligger den i sektion 8 reol 186 og der er 3 på lager  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis