Gulvopbygning på eksisterende terrændæk

Hej LDS

Skal til at ligge kingspan og derefter sporplader med gulvvarme eller støbt dæk med gulvvarme.
Træfakta 12 forskriver at man skal pudse alle ujævnhedder op v. Sokkelen samt ligge murpap mellem fundament og murværk, efterfulgt af en fuge så nedefra fugt ikke kan stige op i væggen.
Der ligger en murpap idag, men behøver man at pudse alle ujævnhedder ud og ligge en fuge hele vejen rundt mellem sokkel og væg?

Håber i vil hjælpe med lidt erfaring 😊

God søndag 🎅🏻

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du må præcisere dit valg af opbygning lidt og træffe valg mht løsning
Kender ikke den præcise opbygning i dit tilfælde men jeg ville ikke være sikker på stabiliteten af gulvvarme i noget der er tæt på tykkelse af et slidlag(?) = betonen er tynd hvor slangerne ligger, denne opbygning laves typisk på svalehaleplader.

I begge tilfælde fastklæbes membranen bag fodlister. Puds på væggen skal selvfølgelig være lige men føres normalerweise ikke under niveau af murpap, kan ikke se hvad formålet med puds herunder skulle være? Derfor ingen grund til fuge.

Ved ikke om det svarede på dit spørgsmål?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svarer :)
Hvis betonlaget bliver for tyndt går jeg med 80mm kingspan tf70 + radon-/fugtspærre + 80mm kingspan t70 + gulvpap + 22mm gulvspånd med spor og varmefordelingsplader + gulvpap + 12mm gulvspånd + 15mm sildeben fuldlimet.

Sådan som jeg forstår dig,så kører jeg radon-/fugspærre op af sokkelen og op af væggen og slutter den bag fodpanelet?

​God aften :)

pwiden skrev den 05-12-2021 19:48:01

Tak for svarer :)
Hvis betonlaget bliver for tyndt går jeg med 80mm kingspan tf70 + radon-/fugtspærre + 80mm kingspan t70 + gulvpap + 22mm gulvspånd med spor og varmefordelingsplader + gulvpap + 12mm gulvspånd + 15mm sildeben fuldlimet.

Sådan som jeg forstår dig,så kører jeg radon-/fugspærre op af sokkelen og op af væggen og slutter den bag fodpanelet?

God aften :)

Klæbes bag fodpanelet - korrekt. Gulvpap under gulvspån er unødvendigt - det er et skridlag for at forhindre friktionslyde når aluplader udvider sig / trækker sig sammen. Dampspærre skal placeres max 1/3 inde inde fra varm-siden. Hvis det ikke kan lade sig gøre pga tykkelsen af Kingspan så er det bedre at have den lige under dit gulvspån.

Dvs opbygning hedder 2x Kingspan, dampspærre, 22mm gulvspån m. alu/pex, gulvpap, 12mm gulvspån + sildeparket.

Husk at vælge pex med indvendig iltspærre, bedste valg er alupex - dette for at forhindre friktionslyde mellem pex og aluplader.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak
jeg undrer mig så over, hvorfor træfakta ligger dampspærre/radonspærre mellem de 2 kingspan lag… :)

pwiden skrev den 06-12-2021 06:12:48

Tak
jeg undrer mig så over, hvorfor træfakta ligger dampspærre/radonspærre mellem de 2 kingspan lag… :)

 Det gør de heller ikke. Hvis du læser videre i hæftet, er der angivet, at den kan placeres midt mellem de to lag isolering, ved en maksimal isoleringstykkelse, på 150mm (formentlig antaget Lambda 37, gætter jeg på:-) ) ellers bør det nederste lag være tykkest.

måske det for dig kunne være relevant, at gå med hhv. 120 og 40mm Kingspan.. det bør, som jeg ser det, give mulighed for at placere den på den varme side.
Alternativt (for at beholde én tykkelse isoleringsplader og minimere spild), kunne den måske placeres ovenpå begge lag (begge 80mm lag) så vil jeg dog nok lægge et lag gulvpap ovenpå den, blot for at beskytte den..(det kan andre måske skyde ned, det var bare en idé jeg fik :-) )

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis