Bygningsreglement for eget hegn

Jeg vil sætte et hegn over 1,8 meter på egen grund og skal derfor bruge en byggetilladelse. Dog er det ikke helt let at gennemskue, hvad Byg og Miljø har brug for i sådan en ansøgning.

Har I nogen erfaringer, I kan dele?

Og mere nede i detaljerne: Hvilken brandklasse er et hegn af trykimprægneret af fyr? Hvilken konstruktionsklasse?

Håber I kan hjælpe. 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke spørge dem der ønsker detaljerne, så får de det ønskede.
 Har i øvrigt aldrig hørt at det var nødvendigt, medmindre det var f.eks. støjskærm mod offentligt område.
Og det kan givetvis variere rundt omkring, hvad de ønsker.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg vil da gerne spørge dem. Indtil videre er jeg bare nået til ansøgningsprocessen, som jeg troede var mere lige til ifht min opgaves omfang.
Det var hegnssynene i min kommune, der fortalte, jeg skal søge en byggetilladelse, da hegnet skal være over 180 cm. højt. 
Er det “på egen grund” eller i “skel”?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Det er et indre hegn på egen grund med fælleshegn imellem og lever op til kravet om afstand fra skel til hegn ifht højde. 
Det må siges at være dårlig rådgivning eller manglende indsigt fra Hegnsynet!   

Alt andet lige er det kun "Hegn af sten", over 1,8 meter, der falder ind under Bygningsreglementet.
Hegn af sten under 1,8 meter hører under Hegnsynet.
Dog forbehold for div. Lokalplaner.

Er du klar over at der kun er tale om betegnelsen "Indre Hegn", når det står min 1,8 meter fra Skel?

 Vedr. Egen Hegn og Indre Hegn, må tilladte højden stige, i lige linje til højden 2,5 m i afstanden 2,5 m fra Skel, ( svare til en stigningsvinkel på 15,64 gr.)

Hvad afstand, til Skel, har du i sinde at rejse Hegnet, samt i hvilken højde?
Hvordan skal Hegnet placeres i forhold til andre bygninger, på din grund, samt i hvilken længde?
Hvordan er du kommet i forbindelse med Hegnsynet, pga. mere eller mindre "nabostridigheder" eller lignende?

Brandklasse for et Trykimprægneret Hegn kan umuligt klarlægges uden at kende Hegnets specifikke opbygning.

Bl.a. kilde:
https://www.forstplant.dk/hegnsloven
Hegn af sten på over 180 cm er ikke omfattet af hegnsloven, men af bygningsreglementet. Levende hegn kan kræves nedkappet én gang årligt, så det har en højde på 2 meter eller den højde, der er fastsat af hegnsynet. Du kan kræve, at der sættes hegn i skellet, selvom din nabo er imod.

Ovennævnte fremgår også bl.a. af BR 18, kan pt. ikke lige huske/finde §

Ud fra dine svar, på ovennævnte spørgsmål, kan konklusionen let blive, glem alt om byggetilladelse.
Annonce
Hej GSH

Mange tak for en grundig opfølgning.

Du har da ret i det med indre hegn. Jeg mente eget hegn.

Jeg har i sinde at sætte hegnet 2,1 m i højde 40 cm. fra skel. Hegner vil flugte parallelt med vores hus, der er ca 5 meter fra vores kommende hegn.
Dette hegn vil desuden flugte det eksisterende fælleshegn (en ødelagt hæk, der betragtes som et fælleshegn),der ligger i skellet. Det kommende hegn vil til dels være en forlængelse af et eksisterende raftehegn, der ligger i skellet. Vores fortsættelse vil så være 40 cm forskudt, men i samme højde.

Vi sætter hegnet op mest af alt for at værne om vores privatliv. Der er også problemer med naboen, som bl.a. har ødelagt vores fælleshegn. Og inden hans istandsættelse er fuldført, er der gået mange somre (bl.a. derfor vi er i kontakt med hegnssynene).

 
Alt andet lige, vil afstanden 40 cm, give en tilladt højde på 191,2 cm, dog forbehold for niveauet, given sted.
Evt. naboen kan give accept, på de 2,1 m i afstanden 40 cm.
 Dog lidt problematisk som det ligger lige nu, med naboen.  

I visse spec. tilfælde går Hegnsynet ud fra 2 m i skel, kan ikke lige huske eksakt, prøver at læse om det, senere i kommende uge.

Ellers, alt andet lige, vil de 2,1 m være ok, i afstanden 107 cm,
Vær opmærksom på at Fælleshegnet, alt andet lige, skal kunne vedligeholdes fra begge sider af skellet.

Kan ikke se at hegnet skal kunne give anledning til noget vedr. Brand, pga. din ca. 5 m afstand til din bygning.

GSH, "Vedr. Egen Hegn og Indre Hegn, må tilladte højden stige, i lige linje til højden 2,5 m i afstanden 2,5 m fra Skel, ( svare til en stigningsvinkel på 15,64 gr.)"
Det er forkert, højden på eget hegn må øges med ligeså meget som afstanden til skel. Fx. fiktiv hegn i skel 1,80 m + afstand 0,40 m = eget hegn på max. 2,20 m. 
Frank Chr. : Korrekt som du skriver, havde også nærlæst ovennævnte, men ikke haft tid til at korrigere min egen fejlhukommelse.

Reglen er så lidt modstridig, i forhold til Bygningsreglerne. I princippet må man rejse et "Plankeværk" på højde 4,3 m i afstanden 2,5 m fra Skel, hvis såfremt det ikke er til gene for naboen, mv. Såfremt man kommer "Tag" på "Plankeværket" må det kun være 2,5 meter højt, ind mod Skel.  

Vedr. højde på 1.8 meter, siger Hegnsloven §10 stk 6 følgende:
Stk. 6. Fælleshegnenes dimensioner fastsættes om fornødent af hegnsynet. Ved boligbebyggelse bør højden af hegn mod naboejendommen, hvor ikke ganske særlige forhold taler derimod, fastsættes til 1,80 m og må ikke uden naboens samtykke overstige 2 m. For fælleshegn mellem haver og landbrug eller større åbne pladser, der ikke omfattes af bestemmelsen i § 18, stk. 5, gælder dog samme regler vedrørende levende hegns højde som i § 18, stk. 4, anført.
GSH, eller sagt på en anden måde -  højden på et eget hegn må stige 45 grader i forhold til et fiktiv fælleshegn på 1,8 meter.. dog forlanger nogle (muligvis alle) kommuner en byggetilladelse hvis det er et fast hegn (fx. plankeværk) der har en højde på mere end 2,5 meter inden for en afstand på 1,75 meter til skel.    
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis