Udskiftning af LED converter

Hej alle.

Jeg har et væghængt skab i køkkenet, med to spots nedenunder, som dog er stoppet med at ville lyse. Over skabet har jeg fundet en LED converter, som jeg tænker kan være problemet - der er en større boks, hvorfra der går en ledning til en mindre boks, hvor jeg kan se, de to spot er koblet til. Jeg har fundet ud af, at kun det ene spot får strøm, mens det andet ikke gør. Dog lyser ingen af dem. Dette leder til første spørgsmål: er det normalt, at converteren slår helt fra, hvis bare det ene spot ikke får strøm?

Den eksisterende LED converter er en Self SLT12-350IF:

I tilfælde af, at jeg skal udskifte converteren, hvilke parametre, på ovenstående billede, bør jeg så være opmærksom på er helt de samme ved den nye, som hos den eksisterende?

På forhånd tak til hvem end der kan hjælpe.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal være OBS på det er en 230V til 38VDC converter på 12W.
Typisk med LED, hvis ikke de får nok juice, så vil ingen af dem tænde, eller stå og blinke, så du har sikkert ret i din formodning om, at det er driveren der er død.

Lyskilderne sidder i serie, som i en gammeldags juletræskæde. Dvs. hvis en lyskilde er gået i stykker, lyser ingen af lyskilderne. Så start med skifte lyskilderne en ad gangen for at finde den som fejler.

Skal du skifte forsyningen, hvilket jeg dog ikke tror, så skal du have en 350mA konstantstrøms forsyning, hvor der kan tilsluttes mindst 2 lyskilder. (på den du har kan der tilsluttes 1 til 10)
@Steensen, tusind tak. Det må jeg lige se, om jeg kan finde :)
@jenshøj, mange tak for svaret.

Jeg forstår ikke helt, hvordan de to lyskilder sider i serie, når de begge er direkte forbundet til den samme boks? Den ses til venstre her:

Er det gennem printpladen, de er serieforbundet?

Hvordan ser man desuden, at det er konstantstrøm?
Det er vist ved symbolerne på udgangen, at de sidder i serie. Desuden står der 350mA max 38V, dvs. strømmen er konstant mens spændingen er variabel.
Billedet af samleboksen er ikke godt, men ja, den er lavet så lyskilderne kommer til at sidde i serie. Ofte består den af en række stik, hvor lyskilderne sidder. Hvis man ikke skal bruge et af stikkene, sætte man et dummy stik i, som kortslutter det, således at serien ikke bliver brudt.

Annonce
@jenshøj, når du skriver lyskilder, mener du så pærerne, eller selve fatningen? Jeg har nemlig tjekket begge pærer, og de virker fint.

Kan du også forklare, hvad det er der gør, du ikke tror, det er driveren, den er gal med? Og er der en måde, hvorpå man kan afgøre, om det er det ene eller det andet, før man begynder at udskifte alt det forkerte? :)

Endnu engang tak.
Hej “Fernis”
Vi har et lignende problem, dog 3 spot. Er interesseret i dit problems udfald????
han_nielsen skrev den 12-02-2026 12:23:43

Hej “Fernis”
Vi har et lignende problem, dog 3 spot. Er interesseret i dit problems udfald????

Hej. Beklager at jeg først har set din besked nu.

Jeg kontaktede en webshop, som sælger el-komponenter. De hjalp mig med at finde den rigtige driver :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis