Ekstra skærm driller

Jeg har anskaffet mig en Dell 27" skærm til min PC. Den har i nogen tid glimret ved at lave en hel masse trekanter og andre figurer i forskellige farver hen over skærmen. Jeg har ikke oplevet det, hvis jeg ikke bruge den ekstra skærm, altså kun PCen alene. Er det noget man kan indstille sig ud af? Det er måske værst, når der er sløj internetforbindelse.

Med venlig hilsen
ktm

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om du har fejl på dit grafikkort's display/HDMI port.
Forsøg at bruge en anden skærm-port til den eksterne skærm.

En 27" plejer at være høj opløsning, så det kan også være dit grafikkort der begynder at lave artifacts når det bliver MEGET varmt. Tredie mulighed er om skærm kablet er i orden/rette kvalitet.

 

Hvilken Dell skærm er det. Skærmene findes i forskellige opløsninger. Hvis opløsningen er 1920X1080 (fuld HD) burde der ikke være nogen problemer. Hvordan er skærmen tilsluttet. Med HDMI kabel eller VGA kabel? 

fase
Kan det passe, at det er dette nr? U2719D
Den er tilsluttet med en HDMI kabel, som jeg måtte tilkøbe særskilt, da den ikke kunne tilsluttes med de sædvanlige USB typer.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm skrev den 04-12-2021 19:30:04

Jeg fornemmer, at det med varmen kan være et issue, da der går lidt tid efter den er startet op. Kan man gøre noget for at modvirke det?

 KTM: Så skal vi først vide hvilken computer er det du har (bærbar/stationær) og hvilket hardware har du i maskinen.

En "lavt hængende frugt" til at få temperaturen ned, er rengøring af din computer, så som at få blæst kølerne fro for støv, renset blæserne og deres indsugningsfiltre (hvis der er det på din PC).

Hvilken opløsning køre du med på dine skærme? Det har noget at sige for hvilket HDMI kabel og stik du skal have, for at kunne få alle pixels transporteret til skærmen uden problemer.
Dårlig kvalitet af HDMI kabler kan også være årsag til de problemer du beskriver.

S. Fabrin skrev den 04-12-2021 22:29:56

Hvilken Dell skærm er det. Skærmene findes i forskellige opløsninger. Hvis opløsningen er 1920X1080 (fuld HD) burde der ikke være nogen problemer. Hvordan er skærmen tilsluttet. Med HDMI kabel eller VGA kabel? 
S. Fabrin, flere af deres store høj-opløsnings skærme kan, her er en stor andel af dem. Og med høj-opløsning snakker vi 2560x1440 eller mere.
Edit: Det skal være SÅ høj opløsning, da det skal svare til 2 skærme lagt "side om side" i.e. vil ovennævnte opløsning kunne gøre det ud for 1440*1280 to gange ovenpå hinanden, mens en 3840x2560 vil kunne gøre det med 4x 1920x1280 eller 2x 2560*1920.


 

Annonce
Skærmen har en opløsning på 2560X1440. Jeg har lige undersøgt det. Kan skærmkortet køre denne opløsning eller kan skærmen sættes til 1920x1080.

fase
S. Fabrin skrev den 05-12-2021 08:49:12

Skærmen har en opløsning på 2560X1440. Jeg har lige undersøgt det. Kan skærmkortet køre denne opløsning eller kan skærmen sættes til 1920x1080.

Hvis du skal have 2 skærme i 1, så skal du have 2 skærm-input (kabler) mlm PC og skærm.
Så skal du sætte skærm konfigurationen til 1440x1280 på begge de kabler.
Herefter skal du ind i skærmens firmware/indstillinger, og bede den om at køre 2:1 så vidt jeg husker (mange år siden jeg selv har haft gjort det, som i 15+ år siden). Eller også er det noget med du kan vælge input 1 på del 1 input 2 på del 2.

Bare være OBS på du i denne konstellation skal have skærmen stående på højkant, så det er 2 skærme over hinanden.

Du kan alternativt sætte skærmen som én stor, og køre 2560*1440, men det kræver et HDMI 1.4 så kan du køre 30hz, og ellers HDMI 2.0 for at kunne køre 60Hz. Så har du den bedste grafik/eye candy når du spiller + ser film, men det er hårdere for grafikkortet end at køre med 2x mindre opløsning, og hvis du vil have mere skrivebords plads, kan det være mere praktisk med 2 i 1 skærm frem for en stor, om end selve arealet er det samme, men nemmere at styre/bruge flere programmer samtidigt.
Display port systemet kan håndterer mere data end HDMI, men ikke sikkert du har det på din maskine.

Her er en artikel der sammenligner/beskriver de forskellige skærm forbindelses kabler.

 

Tak for deltagelse i mit selvskabte "problem". Igen viser det sig, at jeg meget let får rodet mig ud i noget snavs pga min uvidenhed. Jeg har denne store skærm for bedre at kunne se bogstaver og tal. Jeg spiller ikke, ud over et par 7-kabler i ny og næ.
Jeg kan fornemme, at det må skyldes varme og jeg vil få et barn til at lukke maskinen op og rense for støv oa skidt og møg. Slukker jeg hver gang jeg forlader maskinen kan jeg strække pinen.
Det er i øvrigt værst, når jeg f.eks. sidder og læser på BT og tilsvarende stærkt kolorerede sider. Men det er jo også en del fordummende! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

KTM, når du du får en i familien til at se, om din computer trænger til at blive støvsuget, så få vedkommende til ændre på indstillingerne af skærmen, så de passer med det skærmkortet kan yde og helst noget skærmen kan vise. Det er noget, som er nemmest at se, hvis man sidder foran skærmen og kan se indstillingerne. Der er nogle, der sidder bag skærmen, men det har jeg prøvet, men så kunne jeg ikke se noget andet end bagsiden     .

fase
Enig. Jeg må erkende, at mine evner ikke rækker til at prøve de mange gode forslag mht indstillinger. Jeg er nu ikke særlig meget i tvivl om, at det er et varmeproblem. Især går det galt når jeg skifter billede i nogenlunde rask tempo, som f.eks. ved avislæsning, hvor jeg ofte kommer ind på sider, som alligevel ikke interesserer og derfor hurtigt skiftes.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis