Input til konstruktion (kabelrør ind i hus)

Hej,

Jeg har fået lavet et sekundært byggeri på min grund hvor der i tilbuddet også var trækning af kabelrør. Rørene går ind i mit hus som på nedenstående billede.

Mit spørgsmål til jer: Er dette ok ift. fugt, svamp og hvad der ellers kan ske? Jeg er ikke så stærk i byggeri, men et så åbent hul direkte ind til isolering og derefter indre væg, får nogle alarmklokker til at ringe hos mig.

Hvad siger I?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De rør burde ikke sidde frit. De skulle være trukket ind gennem soklen. De bliver ødelagt af sollys.
Som de sidder der skal de dækkes af og som du selv er inde på skal der også sikres mod vandindtrækning. Der kunne fx laves en dækkappe i metal.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Som det ses er flere af dem ved at miste farven. Dvs de ikke tåler sollys. Plasten bliver mere og mere sprød.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det er uv-lyset der ødelægger plasten.
Noget andet er brandfaren i plastrørene. De brænder glimrende.
Enig med Kermit at de burde gennem soklen.

Søren O
Den konstruktion bør laves om, så rørene føres gennem sokkel og op gennem gulv. Rørene er formentlig i forvejen gravet ned. Så det er en ommer. Brættet med hullerne skal selvfølgelig repareres / udskiftes for at undgå råd.

fase
For ikke at glemme øverste hul til højre.
Også et oplagt stort hul for mus og rotter!
Det skriger langt væk af dårligt håndværk!
Lyder til at jeg må give entreprænøren et kald.

Kan løsningen laves fornuftig hvis rør bliver hvor de er men blot indkapsles i en isoleret kasse eller lignende? 
Jonas_h skrev den 04-12-2021 15:11:46
Kan løsningen laves fornuftig hvis rør bliver hvor de er men blot indkapsles i en isoleret kasse eller lignende? 

 dit forslag er den anden bedste løsning. Du bør bede entreprenøren om at lave arbejdet om, så rørene kommer ind gennem soklen og op gennem gulvet. 

Kan I ikke blive enige om det, er den næstbedste løsning at lave en metalkasse, hvis øverste kant går op til brættet over og gerne ind under det. Hullerne i beklædningen tætnes selvfølgelig inden kassen monteres.


fase
Jeg er helt enig i at den næst bedste løsning er metal kappe som bukkes ind under 3. bræt. Men jeg ville nok forlange det hele svummet op med beton under metal kappen alene for at holde skadedyr ude.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis