Epoxybord

Hej alle
Jeg er ny her så bær over med mig hvis jeg spørger om noget almindeligt herinde  
Jeg har kastet mig over et sofabord i eg og epoxy og vil høre hvad jeg mangler at gøre. Egetræet er behandlet med møbellak og river er slebet fra k100-k1500 og efterfølgende poleret. Nu kommer det. Jeg kan ikke få epoxy til at blive helt shiny. Fx når jeg kommer lidt vand på så fremstår farverne flotte men når det tørrer er det en lille smule mat. Jeg har prøvet at pensle noget lak på. Det blev noget rod og jeg måtte ha det af igen(krævende) men det lykkedes. Er der noget herinde som kan anbefale et slutfinish eller gi mig et tip om ting jeg kunne gøre.
Jeg har set man kan coate hele pladen men jeg vil gerne holde træet som det er
Mvh TykkeFar 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke polere epoxyen op?, eller er det fordi hele epoxy massen er mat hele vejen igennem ?
Hvilken fabrikat epoxy her du brugt...

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har brugt clear casting resin fra hf marine
Og det er kun overfladen som er lidt mat. Synes bare jeg polerer og polerer uden jeg helt kommer i mål. Skal lige siges at jeg polerer med polérskive som sættes på skruemaskine
Har tænkt om det er måden jeg polerer på
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Prøv at ring til HF marine, det har en supergod support, de kan også oplyse om velegnede polerings midler..
Har du prøvet at håndpolere?

Vi prøver igen, i morgen --
Ja jeg har prøvet at håndpolere. Der synes jeg ikke der skete noget.
Jeg har netop skrevet til hf marine, de har også hjulpet med tidligere spørgsmål
Er der noget som har erfaring med lak spray? Go- nogo?
Kan det tænkes at epoxyen er en smule gummiagtig, siden du ikke kan polere den op, for med den kornstørrelse du afslutter med, skulle der ikke være langt til højglans, med en polervoks. Epoxy er jo ret kritisk med blandingsforhold, for at hærde rigtigt op. Det er vigtigt ikke at køre for hurtigt med maskinen, da varmeudvikling også kan skade overfladen. Normalt er det ikke et problem at polere epoxy op til højglans, så noget må være galt. Det er ellers et ret flot bord.
Venlig hilsen Johnny 

Johnny cnc
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej
Tak for svar, hvilken polervoks vil du anbefale?
Epoxyen er helt hård/glat og virker umiddelbart som den skal. Mangler kun at knække koden med glansen… Har tænkt om jeg bruger forkert polérmiddel

Den polervoks jeg har brugt hedder Venol og jeg har søgt på nettet efter en lignende, men der dukker kun en masse motorolie frem, så jeg formoder at den er udgået af produktion. Hvis du går efter en auto- eller bådvoks med tilsat polermiddel, skulle det undre mig,
hvis ikke du kan få det flot blankt, når du beskriver det, som du gør. Jeg ville nok bare kigge i en autoudstyrbiks og gå efter et produkt der kan vække er gammel mat lak til live, så er der de egenskaber du har brug for. God fornøjelse. Det skal nok lykkes. Hilsen Johnny
💪😅


Johnny cnc
Jeg har en gang lavet en støbeform af epoxy som måtte poleres.  Jeg har også brugt noget som er udgået. Det har været en en grov og en fin polerpasta. Købt i en forretning som sælger epoxy. Men pga faconen måtte jeg håndpolere det. Kan huske at polerpasta var blevet endnu finere efter lidt polering, som om den er blevet nedbrudt lidt mere af polering.
Det er blevet meget godt. Jeg måtte eksperimentere meget, med forskellige voks typer osv, med og uden silicone.
Jeg kan se at 3Ms polermiddel er populær - på youtube :-) .
Jeg har også brugt en 3M en gang, Jeg har fået rester i en flaske hos en bekendt automaler.
https://youtu.be/iPFQHDFuXNM

Det er de 2 mindste bøtter som er polermiddel. På tysk " polierpaste" og den hvide er extra fein
Jeg har købt 3M polermiddel her LINK
Kan sikkert købes mange andre steder også...

Dem DLG henviser til, de små bøtter på billedet.
Det kunne godt ligne dem her​LINK2​​​
Har handlet der mange gange og altid været tilfreds, har dog ikke prøvet deres polermiddel.

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også