Dum "opgradering" - er der et hitch ?

Da jeg flytttede ind i min lejlighed var alt typisk 70´er fra da det blev opført af. Eksempelvis badekar selvom det er en lejlighed på 55 m2 ;)

Men det var jeg nu faktisk ret glad for at sidde og "koge" i en gang imellem...!

Men mindre end et år senere blev det besluttet at alles badeværelser skulle totalrenoveres, og herunder badekarrene ud.

Det kan jeg nu nok leve med da det jo blot var en slags "luksus".

Det jeg ikke forstår er dog at det man så "opgraderer til" ikke er højere standard end det har været dengang i 70erne...?

Altså jeg forstår godt at man har valgt fx neutrale farve fliser (neutral grå) som jeg inder lettere deprimerende,  men jeg forstår IKKE, at man ikke har tænkt andre simple ting ind.

Eksempelvis ville det være oplagt at ligge gulvvarme nu man havde det hele nedbudt. Og ligge RJ45 og strømkabler til smarthomes osv.

Det eneste man har bibeholdt er strømudtaget til fx barbermaskine, som dog er flyttet ned i højde med håndvasken, så man let får splasket vand ind i stikket.

En lign historie gjorde sig gældende med køkkenet....

I det store hele ville os beboere egenligt hellere have beholdt de gamle badeværelser som de var.

Spørgsmålet er hvorfor det så blev gjort?

Har boligforeningen måske fået del i en eller anden "pulje" eller sådan noget til "renovering" af ældre boliger " eller lign?

For godt nok var mit badeværelse og toilet osv af ældre dato, men fuldt ud funktionelt.

Og især fatter jeg ikke at man kan renovere et badeværelse UDEN at ligge gulvvarme i i samme omgang. Ja det er måske dyrt i el, men så kan beboerne jo selv vælge om de vil bruge det eller ej.

Altså jeg boede engang i et rækkehus fra 1987, og selvom det også var "budgetbyggeri" var der er altså ekgulvvarme på badeværelset.... ?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har hørt mange historier om renoveringer der er undskyldning for at kunne hæve huslejen. 

Mvh Troels
Så vidt jeg husker bor du i en almen lejebolig, og det er udgangspunktet for mit svar. Hvis du derimod bor i en privat lejebolig kan du blot se bort fra mit svar. Det er ofte delfinansieret med midler fra Landsbyggefonden, og der er nogle faste rammer for hvad en renovering må indeholde.

samtidig spiller økonomien en stor rolle, når sådan en renovering laves. Ud over pengene fra landsbyggefonden er der kun dig og dine naboer til at betale for ændringerne. Det vil sige at hver gang det laves tilvalg der gør renoveringen dyrere, så kommer det til at betyde en højere husleje for dig og dine naboer.
Derfor bliver der lavet til som flertallet vil sætte pris på, og ikke ting som kun enkelte beboere har ønsker om
Jeg har boet hos både private og "offentlige", alts å store firmaer..... og til s må der bare udlejer en del ad deres bolig fx når deres teenager fglytter ug.

Men det lyder næsten for let ?

Altså det er jo stadig private firmaer.... som skal tjene penge bevares..... det skal vi alle jo....

Men kan de virkelig bare uden fx at SPRØGE beboerne i værksætte alverdens opgraderinger ?

Altså de kan faktisk kræve et elevatortårn opført, og min altan skal udskiftes, udgifter fore let 250.000 ? bare fordi de synes ?
Og 250.000 er nok småt sat nok nærmere 500.0000
Spå kan udlejere i  hele landet i princippet jo bestille køkkener og badeværesler i et væk og regningen betales af lejerne ?

Bemørk: Det var intet galt med mit gamle badeværelse selvom det var fra 70erne så fuldt funktionelt, herunder badekar.

Det er der ikke mere. Som protest kade jeg care vanet løve en halv time efter jeg har taget bad.
Annonce
Svar lige på et spørgsmål: bor du i en almen lejebolig, eller bor du i en ejendom udlejet af en privat udlejer? Det sidste kan både være udlejet af en enkeltperson eller en stor privat virksomhed
Det er vel Pivat, når det er Lerjerbo.

Kommunen er jo ikke i sig selv en boligudlejnings-froening....
Zigzag skrev den 06-12-2021 02:37:33

Det er vel Pivat, når det er Lerjerbo.

Kommunen er jo ikke i sig selv en boligudlejnings-froening....

Lejerbo er alment. Dermed har der været masser af møder og informationer om processen og beslutningerne. Langt hen af vejen er det vedtaget af beboerdemokratiet hvad der skal laves  

så er der heller ikke nogen der renoverer bare for at kunne hæve huslejen og tjene flere penge, da almene boligselskaber ifølge lovgivningen skal være non-profit og huslejen er omkostningsbestemt. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis