Udluftning af radiator

Vi hører af og til, hvad vi vil betegne som "dryp" fra vores ene radiator. Vi krydser fingrer for, at der alene er tale om, at der er lidt luft i den, og derfor vil vi gerne have udluftet den.

Jeg er dog noget i tvivl om, hvordan jeg får løsnet denne luftskrue. Er der en venlig sjæl der har et godt tip? Jeg synes ikke en traditionel nøgle til luftskruer passer på denne - skal jeg mon have fat i en svensknøgle..?
Det er svært at se for malingen, men jeg går næsten ud fra, det er denne form for luftskrue, som jeg har billede af her. Og i og med den er rund, så synes jeg ikke umiddelbart jeg kan få fat i den, medmindre jeg griber fat med en svensknøgle.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På billedet af den nye, der skal du tage fat om den nubrede del til venstre, med en polygrip tang (papegøje-, vandpumpe- tang).
Kæberne ind over oppefra, og håndtagene på tangen væk fra væggen, og tryk dem nedaf, ca. 45-90°, så kommer der luft og vand ud af det lille hul der er i kraven, og når der kommer vand ud, så lukker du igen, ved at dreje modsatte vej med fast hånd, uden at volde, da du ellers knækker ventilen.
Der hvor der er flader til en skiftenøgle, tager du fat dér, skruer du hele udluftnings skruen/ventilen ud, og får problemer med at få den på igen, og at blive tæt.

 

Du skal dreje den yderste takkede del med fingrene. Hvis du ikke har kræfter til det ( oftest ) så med en universal eller vandpumpe tang. Luft/vand kommer ud af et lille hul der er boret i en af de plane sider.
Husk at holde en klud omkring så du ikke får det meget sorte vand på gulv eller tapet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for hjælpen begge to. Det viste sig at være lige til at få skruet på den runde, takkede del med en vandpumpe-tang. Det har muligvis hjulpet lidt på dryppelyden.

Vi takker!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også