Gulvvarmen virker ikke

Hej med jer.

Vores gulvvarme virker ikke.

Jeg har tjekket at telestaterne åbner/lukker når jeg skruer op/ned for varmen og jeg har motioneret stifterne for at sikre mig at de ikke har sat sig.
Varmepumpen kører og jeg har forsøgt med forskellige indstillinger.
Det seneste jeg har gjort er at rense de 2 snavsfiltre der er i systemet, men intet har virket.

Pex-rørene er kolde, jeg har fulgt “varmen”, og det stopper lige før pumpen, så jeg tænker om der sidder et filter her (se billede 2) som skal renses?

Eller har I andre bud på hvad der kan være galt?

På forhånd tak.

Jacob
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den pumpe du viser skal kun pumpe vandet rundt i gulvvarme systemet. Det er med reduceret temperatur som styres af en termostat som på første billede sidder skrå ned bag pumpen. Denne termostat skal skrues op, ( og bagefter ned igen når der kommet varme) eller tages af og få stiften i den motioneret. Hvis du tager termostaten af og stiften er ude bør du i løbet af få minutter få meget varme på fremløb.
Er det ikke tilfældet så er der for lidt skub på varmen fra " fyret ". Der er en pumpe der og evt. nogle ventiler ved buffertank.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.

Tusinde tak for hjælpen, nu skal jeg godt nok love for at der er kommet varme på igen 😎👍🏿

Er der en generel anbefaling til hvad termostaten skal stå på? Eller er det afhængig af systemet / antal m2 / hvor godt huset er isoleret m.m.?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvad far det så der hjalp.
Den termostat skal stå så lav som mulig, men du skal naturligvis ikke fryse. Men det kommer an på husets isolerings grad, afstand imellem gulvvarme slanger o.s.v. Ved at stille den lav er det undtagelsen at telestater lukker. Det giver en jævnvarme i gulvet.
Skal jeg komme med et gæt så 25-28 grader først på efterår og sidst på foråret højst 35 grader om vinteren. ( ved træ eller laminat gulve) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det hjalp at skrue op for termostaten, jeg kunne tydeligt høre at der kom gang i systemet med det samme jeg skruede på den, så det var ikke stiften der sad fast inde i den.

Regner man med ca. 7 grader pr. trin (0-9) på termostaten ligesom man gør på en radiator?
Der er forskellige men oftest går de fra 20 -50 grader. Min har 6 tallene op til 6 så den har 5 grader / tal
har din 9 så er det 35 grader / tal. Men mon ikke der sidder et termometer lige uden for billedet til vestre. det er meget almindeligt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej igen. 
Når jeg skruer termostaten til fremløbet ned på 4 (ud af 9) så bliver der køligt i den ene ende af huset (den del der ligger længst væk fra pumpen), selvom rumfølerne kalder på varme, er det som om at der ikke rigtig er tryk nok på til at der kommer nok varme ud til at varme det hele op.
Er det så bare at skrue op for termostaten eller er der andet jeg kan gøre?
Jeg ved ikke om det gør nogen forskel, men vi har fjernvarme 🙂
Hvis der bliver for kold så skruer du op. Indstilling kan ikke sådan fastsættes generelt da det som nævnt kommer an på mange faktorer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Prøv at ændre indstillingen fra autoadapt på pumpen til konstant tryk. Autoadapt er ikke anbefalet til gulvvarme.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Hej Epoxymanden.
Mange tak for det gode tip, det føles som om at det giver et meget bedre flow af varme i hele huset 👍🏿

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også