Kobling kobler pludselig ikke ud?

Hej,

Koblingen i min Megane III er pludselig stoppet med at koble helt ud, og jeg skal kæmpe for at få bilen i gear når motoren er startet - ikke, når den er slukket. Den trækker også lidt på hjulene, selvom koblingen er trådt helt i bund. Koblingspedalen giver ingen "modstand" før den er trådt et godt stykke ned - den skal noget længere ned, end den skulle i går.

Det startede i går morges efter en kold nat.Jeg har ikke haft problemer med koblingen før. Bremsevæsken i reservoiret, der også føder koblingen, er ved minimum.

Er det sandsynligt, at koblingen er slidt ned og skal skiftes? Det kom jo ret pludseligt, men det gør det måske bare? Eller kan jeg prøve andet? Jeg ved ikke lige, om jeg gider smide 10.000,- efter en ny kobling, når bilen er 9 år og har gået 300.000 km...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt vil en slidt kobling ikke sådan give problemer, fra dag til dag.
Det kan være en utæthed i det hydrauliske system, hvilket den lave væskestand i beholderen tyder på.
Det kan være selve hovedcylinderen, eller slavecylinderen der sidder nede ved koblingshuset, er det slavecylinderen så koster de normalt ikke ret meget,
(det kan selvfølgelig også være røret imellem de to cylindre der er utæt)

Vi prøver igen, i morgen --
Ok. Kan jeg prøve at efterfylde med bremsevæske, for at teste om koblingen så virker? Mekanikeren mener det er en slidt kobling, men det er der jo også flere timer i for ham.
Så længe niveauet i bremsevæskebeholderen ikke er under min. niveau er der væske nok på systemet, men skal efterfyldes. Jeg er tilbøjelig til at give din mekaniker ret i at det skyldes en slidt kobling. Symptomet kan jo have været der uden, at du har lagt mærke til det.

fase
En slidt kobling ville ytre sig anderledes, f.eks. slip i 5. gear under acceleration.
Efter min mening er det hydraulikken, en anden mulighed kunne også være udrykkerlejet. Men check hoved- og slavecylinder og ledninger først.

Hvis kobling og bremse har samme reservoir så sidder koblings tilløbet lidt over nederste mærke for bremsen for at en utæt kobling ikke påvirker bremsen. så jeg tror også at det er en utæthed i koblingssystemet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Tak for jeres svar. Jeg hørte en anden mekaniker, og han mistænker også en utæthed - sandsynligvis i slavecylinderen. Han tjekker det nærmere, og hvis det er, som han mistænker, vil han se om han kan skifte den, uden at skulle have alt skilt ad. Men det bliver først mandag - jeg krydser fingre så længe 😊
Du kan jo prøve at fylde bremsevæskebeholderen op, men det er er ikke sikkert det hjælper, hvis utætheden er stor. (er det slavecylinderen der er utæt, udlufter den jo selv   )

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis