Ændring af dørbredde/Højde

Jeg har købt en lejlighed og skal have skiftet de indvendige døre ud. De måler idag 835x2047mm, og jeg tænker at det er vanvittigt at skulle bestille indvendige døre i special mål. Hvordan reducerer jeg åbningens bredde og højde så det passer til standardmål 825x2040mm?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv lige at kikke på målene. Det drejer sig om 7 mm i højden og og 10 mm i bredden. Pil de gamle døre ud og monter de ny døre. Måske kan dørindfatningen dække de få mm, der er forskellen på de gamle og ny døre. Ellers må du opgive målene på dørhullet.

fase
S. Fabrin skrev den 02-12-2021 15:49:44

Prøv lige at kikke på målene. Det drejer sig om 7 mm i højden og og 10 mm i bredden. Pil de gamle døre ud og monter de ny døre. Måske kan dørindfatningen dække de få mm, der er forskellen på de gamle og ny døre. Ellers må du opgive målene på dørhullet.

Tak, jeg er ganske klar over målene og kan også regne forskellen ud 😉 Der skal ikke være et gab på 10mm i den ene side, og gabet under døren skal ikke være større end det er i forvejen. Der sidder en gamer-teenager på den ene side af døren, så den fungerer også som lyddæmper. Derfor spørgsmålet ift at reducere dørhullets størrelse så det passer til standard dørmål 😊

Mit svar er affødt af de spørgsmål, der bliver stillet. Du skal selvfølgelig ikke have et gab på 10 mm i den ene side, men 5mm i hver side. Gabet under døren skal naturligvis ikke være større en det nuværende. Du har ikke på nogen måde nævnt, at døren skulle være lyddæmpende. Hvordan havde du forestillet dig, at de svar, der bliver givet, skulle indkorporere lyddæmpning, når det ikke bliver nævnt. Nå, men tilbage til emnet. Du sætter den ny dør i og skummer mellemrummet op eller kommer f.eks. Rockwool i mellemrummet mellem dør og væg.

fase
Du kan ikke nøjes med at skifte dørplade, men skal også skifte dørkarmen og gerigterne.
At begynde at sætte noget på dørkanterne for at gøre døren bredere bliver noget juks.


Søren O
Søren O skrev den 02-12-2021 18:05:25

Du kan ikke nøjes med at skifte dørplade, men skal også skifte dørkarmen og gerigterne.
At begynde at sætte noget på dørkanterne for at gøre døren bredere bliver noget juks.

 Søren, du og jeg er selvfølgelig enige om at dørplade og karm hører sammen. Det er jeg gået ud fra var en selvfølge. Jeg er i mine svar gået ud fra, at det drejede sig om at skifte begge dele. Måske har jeg taget fejl. Lad os se, hvad trådstarteren svarer.


fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 02-12-2021 18:54:14

 Søren, du og jeg er selvfølgelig enige om at dørplade og karm hører sammen. Det er jeg gået ud fra var en selvfølge. Jeg er i mine svar gået ud fra, at det drejede sig om at skifte begge dele. Måske har jeg taget fejl. Lad os se, hvad trådstarteren svarer.

 Og trådstarter svare på de oplysninger du giver, du snakker udelukkende om dørmål - hvordan skal han vide du snakker karmmål? Det er jo en vigtig detalje, du er tit efter folk når de ikke oplyser alt, og på den rigtige måde 😉

Konklusion er at man ikke kan skifte dørene i de eksisterende karme. Undtagen hvis man kan købe brugte døre hos f.eks. genbyg. Men så skal der ledes efter dem og måles. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Og trådstarter svare på de oplysninger du giver, du snakker udelukkende om dørmål - hvordan skal han vide du snakker karmmål? Det er jo en vigtig detalje, du er tit efter folk når de ikke oplyser alt, og på den rigtige måde

Martin v
Der bliver spurgt om, hvordan man ændrer højde og bredde. Hvordan havde du forstillet dig at gøre det uden at skifte karmen og dørplade til noget, der passer sammen.
Da der ofte bliver brugt forskellige termer for tingene, opstår der tit sprogfobistringer, hvor den, der svarer, forstår noget andet end det, der menes. Jeg er i dette tilfælde gået ud fra, at der menes dørplade og karm, fordi de hører naturligt sammen. Hvad havde du ellers tænkt dig. Jeg havde jo ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at der er tale om at ændre dørpladens mål, fordi karm og dørplade i dette tilfælde ikke hører sammen. I øvrigt er det en næsten umulig opgave at få en gammel karm til at passe med en ny dørplade uden at være snedker.
Jeg mener ikke at være efter folk, når de ikke oplyser alt, der vedrører opgaven, men sommetider er der hverken billeder eller en forståelig forklaring i spørgsmålet, men i forsøget på at give et rimeligt svar, er det da nødvendigt med så fyldestgørende oplysninger som muligt.
At folk ikke kender de rigtige termer er forståelig, men så kunne man i det mindste prøve at forklare, hvad opgaven går ud på.
Prøv at se tingene fra den side, hvor der gives svar. Jeg er fuldt bevist om, at man i dag skal føle sig krænket, hvis svaret ikke er som ønsket. Jeg betragter det som en positiv ting, hvis folk retter mine svar, når svaret er rigtigt.

fase
Tak for svarene. Det lyder til at der er flere meninger om hvad jeg har spurgt om. Selv synes jeg jo egentlig blot at have spurgt om hvordan jeg reducerer dørhullets størrelse til at passe til en standard størrelse dør. Jeg læser fra flere af svarene at det kræver nye karme og gerigter, så tak især for de svar :-)
Det er her sprogforbistringen kommer ind, fordi de fleste tænker på hullet i muren, når der bliver talt om dørhulet. Sådan er der så meget, undtaget når vi får løn  . Nu er så både du og jeg blevet klogere.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis