Nyt toilet og gammel installation

Hej:)
Jeg har et hus fra 68 der er født med 2 toiletter. Man har i 80’erne fjernet det og bygget sauna. I 00’erne har man nedlagt saunaen og lavet klar til vaskemaskine mm

Jeg vil nu gerne have sat et ekstra toilet op, men er i tvivl om den gamle installation mon stadig er dernede et sted. Kan man på nogen måde måle efter rør og dybde af faldstamme? Jeg har haft en vvs’er ude, som havde nogle ideer men intet konkret. (Hvilket også er svært at se). Han nævnte at jeg muligvis kan få fat i er en kloak gut, som har nogle andre muligheder.

Jeg er ikke ekspert. Men i stedet for at banke gulv op i blinde, kan man så fjerne det eksisterende toilet og undersøge oppe fra og ned hvor dybt faldstammen ligger og om der sidder en ekstra tilkobling(fra det gamle toilet) på? Eller er der mon en smartere måde at gøre det på

Dem der i tidernes morgen har lavet badeværelset og andre “forbedringer” i huset, har været amatører, som har balanceret på grænsen til det ulovlige.

Mvh Martin 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Som nævnt med Tv inspektion er det nok eneste mulighed. Kamera skubbes ind udefra samlebrønd og man kan så se forgreninger. Men man vil have svært ved at se nøjagtig placering i gulvet / rummet. Men det viser de gamle originale tegninger måske. Har du ikke dem kan teknisk forvaltning i din kommune sikkert hjælpe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
de fleste nyere kamera er der sonde i der kan søges fra terræn.
Kommunen ligger nok inde med tegninger fra byggegodkendelse. Mon ikke der er en kloakplan i den?
Tak for svarene🙂

Jeg har haft fat i en kloakmester, han skal have mellem 2500-3000 for at se efter med kamera. Jeg har skrevet til min kommune og bedt om tegninger for kloak mm.

Så tager jeg den derfra. 
Annonce
Med forbehold for at jeg ikke ved hvad type hus du har (et-to plan) . så er jeg ikke sikker på at jeg forstår hvad en kikkert skulle hjælpe dig med - ud over at vise dig tilkoblingen - hvor under gulvet den er kan den ikke vise dig - i øvrigt tror jeg ikke der er ret mange der ville gøre sig ulejligheden at fjerne stikledningen under et gulvfundament (hvis det er det du mener). Alt andet lige så har de fjernet afløbet og sat en endeprop i stikledningen under fundamentet og lagt en støbning i gulvet. Den støbning burde  du rimeligt præcist kunne finde, hvis du har tegningerne, og du burde helt sikkert finde den når fliserne er af. Er du uheldig, har de blot fyldt cement i både afløb og stikledning.  (Du er sikker på, at toiletafløbet ikke er lavet om til afløb for vaskemaskinen?)

Jeg er ikke sikker - giver det mening, Forum?

Mvh Troels
Hej Troels

Jeg tror godt jeg forstår det du siger og hvis jeg forstår det du skriver rigtigt, er det lige præcis det jeg tænker. :)

Huset er oprindeligt født med 2 toiletter. Jeg kan på plantegningen se hvor det toilet har stået. Jeg kan mærke at der gulvvarme i det hjørne og den gulvvarme jeg har på mit toilet er meget gammelt(Det er på vand). Så hvis de skal have gravet det hele op på et tidspunkt, skal de samtidigt have fjernet gulvvarmen og koblet den til. I så fald ville de fleste nok udskifte gulvvarmen med noget nyere. Det ville jeg i hvert fald selv. Så jeg tror at du har ret i det du skriver, med at stikledningen nok stadig er der, men spørgsmålet er om den er fyldt op med cement!?

Nu jeg ved hvor præcis toilettet er stået, så har jeg fået mod på at prøve at banke gulvet op der(Jeg skal alligevel have fjernet fliser og sat nye op på et tidspunkt). Mit næste spørgsmål er så, hvis jeg er heldig at stikledningen er der og den er brugbar. Kan jeg så sagtens bare bruge den, eller skal den tjekkes efter af en kloak gut, nu den har været blændet i så mange år?

 
Til info.

Den røde farve er gulvvarmen og den sorte er der vor det gamle toilet har stået i følge plantegning. Væggen til venstre har ikke været der oprindelig. Denne skal fjernes så der kommer 50 cm plads mere til venstre, hvis nogen skulle undre sig. 
Så tror jeg at afløb til toilet findes inde bag den væg. Toiletafløb vil typisk findes 5-8 cm fra væggen. Er du heldig kan du se skruehuller fra det gamle toilet.
. Der er risiko for rotte reder i afblændede kloak strenge. Med en haveslange kan du jo spule ned i røret når du når dertil. Kan det løbe væk så er det fint .Du kan udmærket bruge afløbet hvis det ellers ser sund ud  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis