Opvarmnings forvirring

Så er jeg på banen igen, med endnu et opvarmningsspørgsmål. Så håber nogen kan hjælpe.
Vi har købt hus hvor jeg lige nu, prøver at sætte mig ind i varmesystemet. Der opvarmes med gasfyr.
Men problemet er i fordelingen ud til gulvvarmen. Køkken alrum og stue har hver sin kreds men kun 1 termostat, ser ud som om de er koblet på samme kreds. (Se billede i kommentar) men ofte kan jeg se 5 er åben (den er til køkken/alrum, og 4 har jeg slet ikke set være åben endnu (Stue) og jeg har lidt problemer med at få varme i køkken/alrum stue. Den ligger omkring 19 grader og vil ikke stige. Tænker om det er den elektroniske termostat der er problemet. Altså den der sidder på fordelingen. Mærket er Pettinaroli, og har fundet denne, men kan ikke se om det er den samme?
https://progrossist.dk/produkt/telestat-til-gulvvarme-24v-1w/?dfw_tracker=50279-10787&gclid=Cj0KCQiA15yNBhDTARIsAGnwe0U0xfHmhQA-U7i_Yge8D7wIYjQHo03oKihdMDZkemIG1F-i6E7lMEsaAkrlEALw_wcB

​Overvejer også om termostaterne er gode nok, og vil egentlig gerne have en i reserve men kan simpelthen ikke finde dem, nogen der er bedre end mig til det? (Se billeder) og hvis vi evt vil udskifte termostaterne kan vi så gøre det og stadig køre med samme styring eller kan andre ikke tale sammen ned styringen? Er desværre lidt grøn på dette område. 😀

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Og jeg er godt klar over ledningerne er lidt noget rod ved fordelingen, men vi har lige overtaget huset så det er nok også en af de ting der lige skal laves lidt pænere en dag ved lejlighed. 
Ordbog:
Telestater sidder på fordeler og er ikke med elektronik. Det er blot en lille varmelegeme som gør at noget udvider sig derinde og så hæver stiften.
Termostater sidder i rummet og er bl.a. den som viser med de 22,4. Termostater må ikke ombyttes. Altså flyttes til et andet rum. De er programmeret på den kreds så hvis man flytter dem så måler de ikke rette temperatur og der går kuk i systemet-
Det ser ud som om 1 + 2 kører på samme termostat - 3 kører på 1 termostat - og 4 +5 kører på samme termostat.
Det tyder på at der er 2 kredse i køkken, alrum, stue
Så enten er det en defekt telestat eller defekt relæ i styring.
Du kan prøve at flytte ledninger fra 4 sammen med ledninger fra 5. Så er du sikker på at de får spænding samtidig. Og så SKAL 4 komme op samtidig med 5. Ellers er den i stykker.
I øvrigt ville jeg sænke temperaturen i blandesløjfen ved at skrue ned for termostat til venstre for pumpen. På den måde får du meget længere åbne tid på telestater og mere jævn varme i gulv.
Hvis du får hætte på 4 til at løfte sig og der stadig er en del af gulvet der er koldt, så skal telestat afmonteres og stiften på ventilen motioneres. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-12-2021 23:37:06

Ordbog:
Telestater sidder på fordeler og er ikke med elektronik. Det er blot en lille varmelegeme som gør at noget udvider sig derinde og så hæver stiften.
Termostater sidder i rummet og er bl.a. den som viser med de 22,4. Termostater må ikke ombyttes. Altså flyttes til et andet rum. De er programmeret på den kreds så hvis man flytter dem så måler de ikke rette temperatur og der går kuk i systemet-
Det ser ud som om 1 + 2 kører på samme termostat - 3 kører på 1 termostat - og 4 +5 kører på samme termostat.
Det tyder på at der er 2 kredse i køkken, alrum, stue
Så enten er det en defekt telestat eller defekt relæ i styring.
Du kan prøve at flytte ledninger fra 4 sammen med ledninger fra 5. Så er du sikker på at de får spænding samtidig. Og så SKAL 4 komme op samtidig med 5. Ellers er den i stykker.
I øvrigt ville jeg sænke temperaturen i blandesløjfen ved at skrue ned for termostat til venstre for pumpen. På den måde får du meget længere åbne tid på telestater og mere jævn varme i gulv.
Hvis du får hætte på 4 til at løfte sig og der stadig er en del af gulvet der er koldt, så skal telestat afmonteres og stiften på ventilen motioneres.

 Hej Ev elmand.

Ja kom efterfølgende i tanke om de rigtige betegnelser, men tak for ordbogslektionen.
Hvorfor mener du temperaturen på termostaten til Venstre for cirkulationspumpen skal sænkes? Den kører på 30 grader nu.
Har haft telestaterne af og motioneret dem. Jeg bestilte også 2 nye telestater i går da jeg er ret overbevist om at telestat nr 4 er defekt.
I forhold til termostaterne, ved du så hvor jeg kan købe nye? Kan ikke selv finde dem. 
Men når der kun er 1 telestat åben ( øjebliks billede ) Så tyder det på generelt for høj temperatur. Jeg kunne ikke tydelig se temperaturen.
Ved 30 graderer det ok. og der skal den måske endda hæves lidt når det bliver rigtig vinter, og næsten alle telestater er åbne og du stadig fryser generelt .

 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Når man søger på  Art. nr. DR4070H VVS-nr. 40 3597 860 så får man hints om at det er en udgået vare.
Men her er en trådløs analog termostat som de skriver kan erstatte den. LINK
Men jeg har ikke været rundt i flere søge hjørner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 03-12-2021 09:38:08

Når man søger på  Art. nr. DR4070H VVS-nr. 40 3597 860 så får man hints om at det er en udgået vare.
Men her er en trådløs analog termostat som de skriver kan erstatte den. LINK
Men jeg har ikke været rundt i flere søge hjørner. 

 Ok. Har forsøgt og kunne ikke engang få det resultat om at den skulle være udgået, som du har fundet. Men tænker ikke vi skal have en analogt system. Har bestilt et par telestater så jeg har til udskiftning, og hvis der går en termostat, så bliver hele systemet nok udskiftet til noget danfos, kan se jeg kan få en styring, med radio modul og 3 termostater til 3700,- hvilket jo er en overkommelig pris. 

Mener wavins telestater passer på. Og så skal din pumpe ikke stå på autoadapt men på konstant tryk. Det givet en bedre varmefordeling når trykket er konstant.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Først så fejlsøg, om dine telestater rent faktisk er defekte, eller om det er relæerne i styringen.
Du har kald på varme fra 3'eren, så er det bare at få lukke for kald på varme fra 3 (skru ned på termostat i rummet), tilslut telestat 4 i stedet for 3, skru op på termostat i rum 3, se om telestat 4 åbner, gør den ikke, er den defekt og skal skiftes.
Fortsæt med samme metode med 1 og 2, og find ud af hvad ER defekt og hvad er ok.

Find derefter ud af om det bare er batterier der skal skiftes i termostaterne i rum 1, 2 og 4, eller om det er relæet i styringen der er defekt.

Er det relæet/styringen, så har du mange ledige kanaler, så du kan forsøge at få den om-programmeret til de ledige kanaler, og ellers er den sidste udvej som du skriver: Byt det hele til nyt.

 

Steensen skrev den 03-12-2021 22:01:05

Først så fejlsøg, om dine telestater rent faktisk er defekte, eller om det er relæerne i styringen.
Du har kald på varme fra 3'eren, så er det bare at få lukke for kald på varme fra 3 (skru ned på termostat i rummet), tilslut telestat 4 i stedet for 3, skru op på termostat i rum 3, se om telestat 4 åbner, gør den ikke, er den defekt og skal skiftes.
Fortsæt med samme metode med 1 og 2, og find ud af hvad ER defekt og hvad er ok.

Find derefter ud af om det bare er batterier der skal skiftes i termostaterne i rum 1, 2 og 4, eller om det er relæet i styringen der er defekt.

Er det relæet/styringen, så har du mange ledige kanaler, så du kan forsøge at få den om-programmeret til de ledige kanaler, og ellers er den sidste udvej som du skriver: Byt det hele til nyt.

Hej Stensen.

Undskyld mit sene svar. Jeg skiftede telestat 4 hvorefter det hele virkede. Så fejlen lå i den telestat. Dejligt med varme overalt igen. 😀 

BTA Handyman skrev den 10-12-2021 09:38:36

Hej Stensen.

Undskyld mit sene svar. Jeg skiftede telestat 4 hvorefter det hele virkede. Så fejlen lå i den telestat. Dejligt med varme overalt igen. 😀 

 Dejligt at du melder tilbage, at du har fundet og udbedret fejlen, så pyt med det sene svar. :-)


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis