Selvnivellerende spartel og klinker

Hej

Vi står og skal have nyt klinkegulv i køkken. Første gang vi kaster os ud i det. Har søgt vidt og bredt på nettet, men noget er uklart for mig. 
Når vi har fjernet de gamle klinker og fliseklæb, havde vi tænkt at udjævne med selvnivellerende spartel. Har fx set på LIP 220 hvor der står at det er klar til flise lægning efter 2 timer.
MEN på produktbladet for LIP multi fliseklæb står der at underlaget skal være afretningslag over 2 uger gammelt.
Umiddelbart går disse tider igen for andre mærker. 
Så hvornår kan jeg lægge klinker?

Hjælp....! 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Du kan lægge fliser efter 2 timer.
Med " afretnings laget " menes gulvet under spartel massen. Jeg går ud fra at det er  mange år gammel.
Husk at ordet selvnivellerende skal tages med et gran salt. Du skal sandelig selv arbejde med det.
Og det er godt med en hjælper til at blande næste spandfuld så det ikke tager tid fra ham der arbejder med niveleringen.
Har du nogenlunde jævn gulv så kan man skubbe det lidt rundt med en retskinne ( F.eks. en vaterpas på 1m og 1 på 2 meter ) Der kan arbejdes med det under hærdeprocessen.
Jeg har brugt det alene og uden held nogen gange, men sidste gang  var vandet målt op i spande, så der ikke skulle ventes på "vandhanetid" Så var det bare at piske og hælde en sæk pulver i samtidig.
Der skal være tætnet ned imod evt. kælder, afløb m.m. ellers løber det væk for dig.
Skulle der komme små knotter hvor der kommer luftbobler op så skal du ikke være så nervøs for dem. De er meget lette at slibe bagefter. Måske ved at køre en haveflise hen over. Og lufthuller har ingen betydning når vi taler om fliser efterfølgende. Det er noget andet med " bjerg og dale " de er ikke nemme at komme fri af senere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også