Alu-aluruder danner kondens

Gode ideer søges. Vi har været i gang med et større renoveringsprojekt. Vi har skiftet en del vinduer, men endnu ikke vores 2 store glaspartier. Det største er 4.2x2,5 meter, så det er en ordentlige basse.

De seneste dage har temperaturen været faldende hurtigt og måske kan det være en af faktorerne til problemerne. Der dannes kraftig kondens på rammen indvendigt, med det resultat at det løber ned på det nye trægulv. 😫

Hjælp! Nogen erfaringer eller ideer til udbedring?

En kammerat forslog om man kunne fylde rammen med skum eller lign?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Godt spørgsmål..
Hvad har jeres renovering indeholdt?
Jeg forestiller mig i har isoleret og tætnet en hel masse?
Det kan have den betydning at de bygningsdele, der tidligere var dejlig utætte, nu er tætte..
Det kan få luftfugtigheden til at stige, og den har det med at fortætte på de kolde flader.

Jeg kan jo sagtens skyde helt i skoven.. Men hvis ikke det er helt forkert, så er ventilation nødvendig.
Har I ventiler i de nye døre/vinduer? I så fald, luk dem op..
Tørrer I tøj i stuen?
Husk udluftning, flere gange om dagen! 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej Lyhne,

Du har helt ret, vi har tætnet med ny isolering, dampspærre i top og bund og hvad der ellers høre til. Vi har også en duka til og sidde i rummet, dog ikke på Max gas. Vi vil prøve med mere ventilation og udluftning generelt. Har også bestilt en fugtighedssensor til rummet. Men det er godt nok helt vildt. Rammen er helt isende kold, alu ude og inde, så kan næsten ikke forstille mig andet end en kuldebro er uundgåeligt. 

Med nye Velfac 3 lags A++++++++ får man også kondens i bunden, svært at undgå, men ja, udluftning hjælper, men helt fjerne problemet tror jeg er svært. Eksempelvis har jeg en fugtstyring på mit badeværelse, den står på laveste værdi - 40%- nu har den haft mulighed for at starte udsugning hele natten, den kører ikke lige nu, og alligevel er der kondens nederst på glasset (ingen der har badet i 24t her).

Det lyder vildt..
Jeg har så godt som intet kondens på mine Velux 2-lags..(De er på badeværelset, og der er selvfølgelig dug, når der bades)
Ej heller på mine 3-lags almindelige vinduer.
Men mine gamle termoruder derimod, sejler i vand om morgenen, hvis ungerne har snorket😅

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 02-12-2021 16:41:57

Det lyder vildt..
Jeg har så godt som intet kondens på mine Velux 2-lags..(De er på badeværelset, og der er selvfølgelig dug, når der bades)
Ej heller på mine 3-lags almindelige vinduer.
Men mine gamle termoruder derimod, sejler i vand om morgenen, hvis ungerne har snorket😅

 Det er allerede blevet en anelse bedre, jeg forestiller mig det tager et par dage at få tørret huset nu hvor temperaturen også lige er faldet

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis