Renovering badeværelse: Skifte gulvvarme (kobberrør) til PEX.

Hej alle LDS'ere.

Jeg er ved at renovere gæstebadet, og spekulere om jeg skal gå fuld smadder på at rive det gamle betongulv op med ilagt gulvvarme i kobberrør (styres via det første billede) og støbe nyt med ny isolering.

Alternativt beholde det og bare lægge nye fliser.
MEN. Der er en radiator som jeg gerne vil have væk og jeg vil også gerne have flyttet returventilen til under et skab.

Billedet for neden er samlinger af gulvvarmen i huset.
Er det muligt kun at skifte gulvvarmen på badeværelset. Skal jeg i så fald have hugget kobberrøret op helt ud til den der blå rørsamling for så at koble det nye PEX på dén? Eller kan jeg skifte gulvvarmen bare på badeværelset isoleret set?

Håber en venlig sjæl kan hjælpe.
Kasper
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det giver ikke rigtig nogen mening med kun at skifte kobberrørene på gæstebadeværelset når du ikke alligevel skal have gulvet op.
Kobberrør ruster ikke, men vandstrømmen kan dog slide dem op indvendig fra. Du har flere rum med gulvvarme, alle med kobberrør. Skal du gøre noget, skal du have ændret din gulvvarme så du får blandeshunt. Det vil give bedre varmekomfort (mere jævn varme) end du har nu med returtermostater. 

Søren O
Du skal jo starte et sted. og hvis der ikke er alt for langt kan retur ventil sidde uden ved fordeleren. Så kan det senere laves om når de andre rum skal renoveres tilsvarende.
Du skal have pex rør helt ud til fordeler, da der ikke må være samling under gulvet ( kobber / pex ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Opdatering. Har fjernet det øverste klaplag og blotlagt kobberrør.

De går under gulvet på naboværelset og ud til en manifold i skuret.

Kan de ikke bare blive cuttet af der hvor de går ind på badeværelset. Så borer jeg hul i soklen fra naboværelset og fører nye pex ind til installationerne fra manifolden?

Så kan jeg få radiator og gammel termostat væk.De gamle rør kan vel sagtens ligge der under gulvet i naboværelset som døde rør?
Der er vist nok også sparet på de nuværende gulvvarmerør.
Sørg nu for at få rørene til brugsvand skiftet i samme omgang.

Søren O
Ja det er der også, det bliver godt at få lagt nye ned.

Jeg vil også trække nye rør til brugsvand. Jeg kom så til at tænke på, det gamle 22mm kobber hovedrør som går tværs gennem badeværelset, forgrener sig jo lige nu ud til de forskellige haner.

Er det så bare at få hovedrørets forgreninger savet af og loddes til og så trække nye pex ud inde fra manifolden?
Nye pex fra manifold ja også helst få kobber hoved rør afbrudt ved udgangs punkt. Men det kan måske afbryde vand til køkken eller baggang. Så det skal undersøges. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hovedrøret går i hvert fald til bryggers og nok også til køkken og bad nr. 2.

Så ender nok med bare at lodde de forgreninger til som går ud på det bad jeg er i gang med.

Tak for svar alle sammen. 

Det kunne være en god ide at lægge er “tomrør” ned under gulvet hvis du en gang vil have “hovedrøret“ udskiftet.

Søren O
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis