HJÆLP: Hul i facaden til Duka ventilation (?)

Hej alle

Jeg skal have lavet et hul i min facade på 160 mm. til installation af Duka ventilation. Hullet skal gå gennem min murstensvæg, hvor hulrummet er med rockwool.

I starten havde jeg tænkt mig at leje et kernebor, stativ i diamantbor og så bore hullet på den vis. Men lejepriserne løber hurtigt op i 6-700 kr. Lidt dyrt..

Så læste jeg, at flere herinde forslår den simple løsning med et alm. murbor til boremaskinen og så bare bore en masse små huller i omkredsen svarende til den ønskede diameter. Og så slå ind med mejsel.
Er øvelsen så let og får man et nogenlunde pænt hul ud af det?

Og er der nogen som kunne lave mig en lille dummy guide i, hvordan man praktisk gør. F.eks. skal man vel starte med at måle diameteren af med en passer på væggen og evt. bore et hul i midten hele vejen igennem for at kontrollere både inde fra og ude fra, at hullet er placeret rigtigt…??

Og er der noget særligt, man skal være opmærksom på?

Mange tak
VH
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er inde på det helt rigtige. Og en god idé at starte med et centerhul. Vær opmærksom på at hullet gerne må hælde en anelse udad så evt kondens vil løbe ud og ikke ind. Hvor pænt og nøjagtigt hullet skal være kommer and på hvor stor krave der er på underdel og udedel altså hvor meget de kan skjule af gratværk.
Har du mulighed for at låne en borehammer så vil det gøre tingene noget lettere. En slagboremaskine har en begrænset effekt. Hvis du bruger borehammer skal du dog passe på ikke at slå murstenene løse hvis det er dårligt murværk.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Nøjagtigt som du skriver gør du.
Mål op inde hvor du vil have hullet. Bor i centrum helt igennem muren. Mål derefter din cirkel på ydersiden og bor en række huller med feks 8-10mm bor ca 0,5-1 cm fra din streg. Så gentager du øvelsen på indersiden og banker derefter hullet fri.

På indersiden har du den fordel at ventilatoren dækker for meget hvis hullet bliver "savtakket", men du lærer at bruge hammer/mejsel så du mestrer det på ydersiden.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg ville gøre følgende:
-Bor hele vejen igennem hulmuren med et 8 mm murbor
-Tag et 160 mm kopbor og bor 1-2 cm ind fra hver side af hulmuren, brug det hul du lige har boret som dit centerhul
-Nu har du en cirkel som du kan bruge når du bore ind igennem mustenen både indefra og udefra, men ikke hele vejen igennem, kun ind til hulmuren
-Når du har boret hele vejen rundt i cirklen fra begge sider kan du tage en mejsen og hugge centeret ud.
-Tag kopboret og rens hullet op så du har et rundt hul hele vejen igennem

På denne måde får du et nogenlunde pænt hul som kan dækkes af en lille krave, men det bliver ikke så pænt som hvis du bruger et kærnebor
Hvor mange huller skal man bore for at det bliver nemmest? Er det med et par millimeters mellemrum??
Ja det er skønt. Jeg så i første omgang også kun det øverste svar :-) :-)

Synes det er en god ide med at "bore for" med kopboret, det virker som en løsning der kunne virke for mig.
Alt efter hvilke mursten du har skal du være klar på at ofre kopboret, for du kommer ikke til at bruge det til noget pænt bagefter.
Når det kun drejer som et hul, ville jeg ikke ofre andet end murbor og tid med hammer og mejsel...  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Var det mig der skulle bore sådan et hul, ved at bore ene små huller ville jeg lave en boreskabelon.
Laves af et stykke krydsfiner eller spånplade, lav en cirkel og bor huller rundt.
Find centrum både ude og inde, og bor et hul i centeret, både ude og indefra, husk at der skal være lidt fald udad, så evt vand kan løbe ud.
Skru pladen fast, så kan du nemt lave en perfekt cirkel af huller, bor også her både ude og indefra...
en plade lignende denne her, har ikke "tegnet" alle hullerne i cirklen   

Vi prøver igen, i morgen --
Jens, det er sgu også en fin ide. Havde godt tænkt på det med kopboret og at det nærmest skal kassere bagefter. For et kopbor i den størrelse koster jo også lidt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis