LAN kabler mellem etager

Dav dav

Jeg er nu nået dertil hvor indflytning i vores nye hus er forestående, og jeg har derfor fået lagt fiber ind i hytten.

Jeg er imidlertid arbejdsskadet når det kommer til netværk, og vil derfor helst styre ALT selv når et kommer til DHCP tildeling, sikkerhed, dot1x osv. osv. osv.

Nu kommer udfordringen: Fiberboksen er blevet installeret i stueetagen, og jeg skal derfor have trukket kabler fra den op i overetagen til vores teknikrum hvor jeg har tænkt mig at skulle oprette krydsfelt til kabelterminering, server, og alt det andet netværksgrej jeg nu engang har tænkt mig at sætte op. Det betyder at et kabel skal føres imellem etagerne.

Det er ikke en mulighed at trække kablet tværs igennem etagen og ovenpå via trappen, da der for det første er rigtig langt, og for det andet ville konen gå amok og halshugge mig før jeg overhovedet fik begyndt det foretagende.

Min tanke er at det vil være lettest at bore op igennem etageadskillelsen og sætte et elektrikerrør på 16mm igennem, da der skal trækkes 2 kabler mellem etagerne. Der hvor fiberboksen sidder kan jeg bore op i skunken på overetagen som er tilgængelig gennem en lem, og derfra trække det over i krydsfeltet.

Er der nogen der ser problemer, eller har en helt anden løsning der kunne laves så tager jeg gerne imod forslag :)


IT faglært med hænderne godt skruet på.
Ingen formel håndværksuddannelse
Dav dav Jeg er nu nået dertil hvor indflytning i... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Girafmester, du beskriver dig som IT faglært, kunne du ikke forklare lidt om hastigheder mellem bruger og udbyder. Jeg har den opfattelse, at den hastighed, der udbydes fra udbyder, kun gælder mellem bruger og udbyder. Den videre hastighed har udbyderen ingen indflydelse på. Et eksempel jeg skulle hente et program fra Canada, og der var hastigheden betydelig lavere, (4kB). Det får mig til at tænke på, at den tilbudte hastighed kun gælder fra udbyder og til abonnement eller tager jeg fejl.
Det er min opfattelse, at der i reklamer fortælles, at man kan downloade med gud ved hvilken hastighed. Men i virkeligheden er hastigheden også afhængig af den videre hastighed ud i verden. Har jeg ret?

fase
S. Fabrin skrev den 02-12-2021 15:43:05

Girafmester, du beskriver dig som IT faglært, kunne du ikke forklare lidt om hastigheder mellem bruger og udbyder. Jeg har den opfattelse, at den hastighed, der udbydes fra udbyder, kun gælder mellem bruger og udbyder. Den videre hastighed har udbyderen ingen indflydelse på. Et eksempel jeg skulle hente et program fra Canada, og der var hastigheden betydelig lavere, (4kB). Det får mig til at tænke på, at den tilbudte hastighed kun gælder fra udbyder og til abonnement eller tager jeg fejl.
Det er min opfattelse, at der i reklamer fortælles, at man kan downloade med gud ved hvilken hastighed. Men i virkeligheden er hastigheden også afhængig af den videre hastighed ud i verden. Har jeg ret?

 Uha, det er jo et af de gode spørgsmål :) 

Svaret er en kende kryptisk, men jeg skal prøve at gøre det kort.

Du har stadig din reelle hastighed selvom du henter noget fra Canada, men problemet er at der imellem den server du henter noget fra i Canada og dig er en mængde af hop, eller knudepunkter om man vil, som din forespørgsel skal igennem, og i virkeligheden er det hvad et download er, en serie af forespørgsler som du sender afsted og får svar på.

Når vi snakker den anden side af atlanten så er det f.Eks over et sølink (mener jeg). Det er basically en kæmpe lang internet ledning der er lagt på havets bund med et knudepunkt i hver ende. Så afstanden kommer til at spille ind når du henter noget der ligger på en server der er langt væk.

Men, for som med alle gode spørgsmål er der også et men. Hastigheden du får informationen tilbage, når du har udsendt din forespørgsel er så afhængig af den svarhastighed serveren eller personen i den anden ende har. Du kan aldrig modtage med højere hastighed end personen eller serveren i den anden ende er I stand til at fremsende svare med. Samtidig, så er din internet hastighed som sådan ikke et udtryk for fart, men for mængde. Det er også derfor mbit/s og gbit/s er betegnelsen, for det er et udtryk for hvor store mængder af data din forbindelse kan håndtere pr. Sekund. Men igen, hvis du kan modtage med 1000mbit/sec men senderen kun kan sende med 4mbit/sec så vil du opleve at du ikke kan modtage det hurtigere. 

Så din internethastighed er relativ baseret på hvor og hvor hurtigt det stykke udstyr du prøver at kontakte i den anden ende kan svare dig :)
Det er også derfor mange kan leve med en højere download hastighed end upload. For hvis du skal sende store mængder data så har det noget at sige hvor meget data du kan sende afsted i en pakke, men hvis du blot skal sende requests ud, så er det nærmest ligemeget fordi de er så små..

Så for at opsummere er din hastighed et udtryk for hvor meget data du kan sende og modtage i sekundet, hvor du så dog kan blive begrænset af upload hastigheden ved den person eller server du prøver at hente noget fra, og samtidig også bliver begrænset af den distance du henter fra.

Men du kan sagtens stadig have din reelle hastighed. :) 

Jeg kører lidt i ring, men jeg håber det giver mening for dig. 

IT faglært med hænderne godt skruet på.
Ingen formel håndværksuddannelse
Du kører ikke så meget i ring, men bekræfter min antagelse, at selvom jeg har en 300 MB forbindelse mellem min udbyder og mig, så er downloadhastigheden afhængig af hastigheden videre ud i verden..
Tak for forklaringen.

fase
S. Fabrin skrev den 03-12-2021 09:06:30

Du kører ikke så meget i ring, men bekræfter min antagelse, at selvom jeg har en 300 MB forbindelse mellem min udbyder og mig, så er downloadhastigheden afhængig af hastigheden videre ud i verden..
Tak for forklaringen.

 Det gode gamle ordsprog: "En kæde er ikke stærkere end det svageste led" beskriver meget godt hvad du oplever.

Forsøg evt. at bruge en download manager så som "Getright" eller et torrent program, der gør dig i stand til at hente samme fil fra flere forskellige servere parallelt, og på dén måde kan opnå en samlet højere download hastighed.

 

Steensen, jeg har ingen problemer med downloadhastigheder. Mit indlæg var i grunden møntet på alle de reklamer, hvor der reklamers med hastigheder ud over alle grænser, men hvor man glemmer at fortælle, at der er begrænsninger som er ude af udbyderens kontrol. Men det er vel i al almindelighed reklamens formål at fortælle sandheden (der må også overdrives for at fremme forståelsen), men ikke nødvendigvis hele sandheden.   

fase
Annonce
Tænker lidt det kan sammenlignes med biler, for nå Tesla (bare for eksempels skyld) siger de kan accelerer op til 100 på under 3- 4 sek. så kræver det vel også en fri vejbane     For kl. 15:30 inde i KBH så er den "power" lidt ligegyldig.
Men et godt spørgsmål S. Fabrin 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Anywho.. For at komme kort tilbage til emnet.

Et 16mm rør til 2 kabler som jeg selv terminerer med en tot glasuld i enderne er fint til at trække. Mellem etagerne, som jeg forstår det? :) 

IT faglært med hænderne godt skruet på.
Ingen formel håndværksuddannelse
Girafmesteren skrev den 04-12-2021 00:02:06

Anywho.. For at komme kort tilbage til emnet.

Et 16mm rør til 2 kabler som jeg selv terminerer med en tot glasuld i enderne er fint til at trække. Mellem etagerne, som jeg forstår det? :) 

 jeps


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis