LAN kabler mellem etager

Dav dav

Jeg er nu nået dertil hvor indflytning i vores nye hus er forestående, og jeg har derfor fået lagt fiber ind i hytten.

Jeg er imidlertid arbejdsskadet når det kommer til netværk, og vil derfor helst styre ALT selv når et kommer til DHCP tildeling, sikkerhed, dot1x osv. osv. osv.

Nu kommer udfordringen: Fiberboksen er blevet installeret i stueetagen, og jeg skal derfor have trukket kabler fra den op i overetagen til vores teknikrum hvor jeg har tænkt mig at skulle oprette krydsfelt til kabelterminering, server, og alt det andet netværksgrej jeg nu engang har tænkt mig at sætte op. Det betyder at et kabel skal føres imellem etagerne.

Det er ikke en mulighed at trække kablet tværs igennem etagen og ovenpå via trappen, da der for det første er rigtig langt, og for det andet ville konen gå amok og halshugge mig før jeg overhovedet fik begyndt det foretagende.

Min tanke er at det vil være lettest at bore op igennem etageadskillelsen og sætte et elektrikerrør på 16mm igennem, da der skal trækkes 2 kabler mellem etagerne. Der hvor fiberboksen sidder kan jeg bore op i skunken på overetagen som er tilgængelig gennem en lem, og derfra trække det over i krydsfeltet.

Er der nogen der ser problemer, eller har en helt anden løsning der kunne laves så tager jeg gerne imod forslag :)


IT faglært med hænderne godt skruet på.
Ingen formel håndværksuddannelse
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bor med et 20 mm bor og sæt et stykke 19 mm rør op gennem etageadskillelsen, så kan du trække færdig konfektionerede kabler. Alt afhængig, hvor fiberboksen sidder, kunne du vælge et 25 mm rør, hvis det ikke skæmmer. Du skal også undgå at bore i en bjælke, hvis etageadskillelsen er af træ.

fase
Steensen skrev den 01-12-2021 14:40:37

Din plan fungere fint, hvis du selv kan lave stikkene i enderne, og bare trækker selve kablet igennem kabel røret.

 Mon ikke stikkene kan komme igennem et 19 eller 25 mm rør.


fase
Hvis du har en kold skunk vil du få kondens i dine rør. De kan evt. helt undlades.
Det hjælper imod kondens i rørene hvis man putter en " tot "  glasuld eller lignende i røret når kabler er trukket. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
S. Fabrin skrev den 01-12-2021 16:03:52

 Mon ikke stikkene kan komme igennem et 19 eller 25 mm rør.

 Jeg borede et 20mm hul igennem en beton væg, der kunne jeg få LAN stikket igennem hvis det var det første, men lige så snart der lå et 2x0,75 kabel ved siden af, blev det meget svært, alt efter hvor meget "fancy beskyttelse" stikket har. Men tråd starter snakker om et 16mm hul, med et rør, så er der ikke mange mm tværsnit tilbage til ledning og stik. ;-)


 

Til info så laver jeg selv hovederne på stikkene. :) 

Det er CAT6 u/utp kabel jeg benytter fordi... Well det er et parcelhus og jeg har ikke en mikroreaktor eller lignende I nærheden der kan lave støj i mine kabler som er voldsom nok til at retfærdiggøre andet...


IT faglært med hænderne godt skruet på.
Ingen formel håndværksuddannelse
Girafmesteren skrev den 01-12-2021 20:14:47

Til info så laver jeg selv hovederne på stikkene. :)

Det er CAT6 u/utp kabel jeg benytter fordi... Well det er et parcelhus og jeg har ikke en mikroreaktor eller lignende I nærheden der kan lave støj i mine kabler som er voldsom nok til at retfærdiggøre andet...

Da jeg trak kabel for 10 å siden blev det CAT 5E, og det lever vi faktisk fint med i dag. Ja jeg sender endda antennesignal igennem det og det går fint, så jeg tænker bestemt at CAT 6 nok skal klare dit forbrug   


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

CAT 6 er fint for langt de fleste, det er først hvis du begynder at lege med 10-15Gbit/s du har brug for højere CAT klasse.

 

Steensen skrev den 02-12-2021 10:01:26

CAT 6 er fint for langt de fleste, det er først hvis du begynder at lege med 10-15Gbit/s du har brug for højere CAT klasse.

 Jeg har ikke tænkt mig at betale den vanvittige pris på udstyr, forbindelse og SLA der skal til hvis man vil over 1gbit. Har siddet i den anden ende af den biks, og det koster kassen. :)

vi har 1000/1000 ind, det er rigeligt til mig.

Der går nok også noget tid før det overhovedet er en mulighed for at komme over. De fleste udbydere har faktisk kapaciteten til det og kan hurtigt opgradere, men en 10gig SFP eller højere koster bare for meget, plus den gateway de skal sende ligger i den anden ende af 10000kr i indkøb. Sååe ja. :)

Men så langt skal kablet egentlig heller ikke, det er mere det at det skal igennem etageadskillelsen. :)


 


IT faglært med hænderne godt skruet på.
Ingen formel håndværksuddannelse
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis