Gulvvarme

Jeg har købt et hus med gulvvame her i sommers og nu er jeg ved at sætte mig ind i hvordan det virker.
Jeg har lidt problemer med at få ordentlig varmt i huset, så derfor jeg skriver her.

Jeg har lidt problemer med at få varmen til at løbe i de yderste rør på strengen.  Jeg kan måle at temperaturen
på (fremad-slangerne) at de første 4 slange er 43 grader men de sidste 2 slanger er kun 32 grader.
Da der ikke er så varmt, så måske det vil hjælpe hvis jeg fik lidt ordentlig varme på de sidste 2 rum, som mangler.

Skal systemet luftes ud ?     (jeg kan høre en svag lyd fra nogen af rørene, ved anlæget, men ikke resten af huset)

Da jeg startede fyret (naturgas-fyr) i efteråret, var der slet ingen tryk på.  Har jeg mon fået luft ind i systemet der ?

Eller er det noget helt andet der driller mig ?

Hilsen en nybegynder med gulvvarne

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har et anlæg uden termostat styring i de enkelte rum, og det er heller ikke ualmindeligt. Det er altså fordelingen der styrer varmen til de enkelte rum, Og termostaten nederst til venstre der styrer den samlede varme i hele huset. 
Der kan skrues på fordelingen på de hvide håndtag nederst. De største rum skal være skruet helt op og de lidt mindre forholdsvis længere ned. ( reelt slangelængde der bestemmer)
Så du skal nok først have helt klarhed over hvilke rum de forskellige slanger går til. Det kan du undersøge ved at lukke helt for en slange. vente 1 døgn og mærke efter hvilket rum der bliver kold. Så mærkes denne op.
Du bør skrive antal omgange op som du har skruet på håndtaget for at kunne komme tilbage til samme indstilling.
Hvis du allerede har denne oversigt kan du gå videre til indstilling. 
Når der er fuldstændig styr på slange tilhørsforhold , indstiller du alle kredse. De største rum som beskrevet skruet helt op, og du mindre tilsvarende skruet ned for.
Prøv at kigge efter om der ikke er et lille hul i den skreu der vender nedad på den øverste fordeler. Så er det justerings skruer i den øverste fordeler. De skal justeres med unbaco nøgler
Har disse skruer f.eks, 8 omgange fra lukket til helt åben Så kunne en tabel se sådan ud
Stue 30 kvm                 8 omgange ( 1 omgang => 4 kvm. )
Værelse 12 kvm           3 omgange
Værelse 10 kvm           2,5 omgange
Køkken alrum 20 kvm  5 omgange
bad     6 kvm                2 omgange (lidt mere varme end gang ) 
gang   6 kvm                1 omgang
Så må du efterjustere lidt ud fra det. De største rum skal du ikke skrue ned for men kun hæve eller sænke temperatur på termostat og de mindre rum gives 1,5 omgang op eller ned afhængig af om du fryser eller det er for varmt.
PS de hvide håndtag skal være skruet helt åbne ( på billedet nedad )
PPS
Skulle der være luft i en eller 2 slanger kan det skylles ud.
Kan du lukke af hen imod fyret på både frem og retur er det bedst. Så sætter du slange på begge slange forskruningerne i højre side og tilslutter til ene til vandhane. Den anden løber i en spand, over et afløb. ( spanden løber over men det er nemt at se bobler når det udmunder under vand i spand ) 
De 5 hvide håndtag lukkes helt og der åbnes for vandtryk, og ved begge slange forskruninger. Så skyller der vandværksvand igennem en af kredsene og det fortsætter du med indtil ca. 2 minutter efter at du har set sidste boble i spanden. Så lukkes for den skyllede kreds og der åbnes for den næste, og det gentages.
Når alle kredse er færdige lukkes ved vandhane, ved slange forskruninger, slanger afmonteres og der åbnes for varm vand fra fyret. Trykke på fyret justeres hvis det har ændret sig væsentlig. 
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dimsen er automatisk luftudlader. Virkemåden er simpel i det en svømmer lukker for vandet, hvis der ingen luft er i udladeren, er der der imod luft i åbner svømmerem for ventilen og lukker luften ud. Den hætte, du ser på udladeren, skal derfor være løsnet så luften kan komme ud. Der er ikke så meget at teste.

fase
Du kan skrue det lille låg af og pille lidt ved den lille spids der sidder som på ventilen på din bildæk.
Når dine rør kommer oppefra kan det være svært for pumpen at presse evt. luft ned til udlufteren.
Det er der skylle metoden kommer i brug.
Det er ikke sikkert du skal igennem alle mine forslag men det giver dig en ide om virkemåde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, tak.  Alle svarende her giver mig en bedre forståelse af varme systemet.
Jeg undre mig bare over nogle ting.  
Da jeg var og kigge på huset (Januar), før jeg købte det, var der dejlig varmt overalt. Så jeg burde vel ikke skulle stille på noget, men blot tænde for varmen.
Jeg har tændt cirkulationspumpen på konstant tryk og skruet helt op.
Lige da jeg startede i efteråret med at fyre op, fik jeg fin varme på de yderste kredse på fordeleren, men nu er de gulve kolde som er på der.

Faktisk har jeg to fordeler.  En til min over-etage og en til under-etage.  Underetagen skal ikke være så varm, da det er
soveværelse, bryggers, m.m.  der er der.  Over-etage er stue, kontor, køkkent, så der vil jeg godt have det varmt.

Der er mange rør, termostater, haner m.m.     Jeg tænker på at tage nogle billede og ligge ud her, så nogen måske kan forklare mig hvad det forskellige er.
Annonce
Bue skrev:
Lige da jeg startede i efteråret med at fyre op, fik jeg fin varme på de yderste kredse på fordeleren, men nu er de gulve kolde som er på der.
Men du skrev også at det har været langt nede i tryk. og måske taget luft ind.
Du har så vidt jeg husker 4 kredse der er ok og 2 der ikke giver varme fra sig. Prøv at mærke på slanger et stykke fra fordeler. Måske er de 2 kolde så mon ikke du skal tage en udskylning af de kredse som ikke giver varme fra sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jo, jeg er også bange for at jeg måske har fået luft ind på det tidspunkt.  Men bør den automatisk luftudlader så ikke have klaret det ?
Jo hvis cirkulations pumpe har tryk nok til at presse luften ned til denne. Vand her det med at strømme den letteste vej, altså der hvor der ikke er luft.
Du kunne i første omgang lukke af for de 5 kredse så pumpen kun trykker på en af kredsene. Og så håbe at det kan klare det.
Hvis det rør som du har åben pludselig bliver mere varm et stykke fra fordeler så er der chancer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak, lyder som et godt trick.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis