Ledningskvadrat i tavle.

Hejsa. Jeg er udlært elektriker for maaaaange år siden. Det hus vi har købt nu har en stor gør det selv eltavle, fyldt med ulovlige ledninger og sikringer. Jeg vil gerne rydde op i rodet.
Men jeg kan ikke finde ud af om jeg må bruge 4 kvadrat internt i tavlen? Huset er forsikret med 35A. Jeg vil hellere kører flere 4 kvt ud fra hpfi til grupperne end bare at sløjfe 6 kvt fra gruppe til gruppe. Tænk sig at jeg ikke kan finde svaret på nettet.   

PS: Er sikker på at vi i 1980 gik ud med 4 stk 2.5 kvt ledninger fra HFI til de fire grupper det var i husene dengang.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sløjf med 6mm2 fra HPFI relæet og videre mellem grupperne. Der er længe siden vi sløjfede med 2,5 mm2.. Hvorfor vil du ikke sløjfe mellem grupperne? Du får ikke plads i HPFI relæet når du forsyner de mangekorede ledninger med tyller, for det gør du vel?  

fase
Brug 6 mm2 og sløjf imellem,grupperne…
Og her kommer lige en opdatering af de regler der gælder for gruppe tavler i dag.
2 x rcd (tidligere kaldet hpfi)
1 gange transient beskyttelse ( beskytter mod transienter, overstrømme fra f.eks lynnedslag i nabolaget)
Der skal være mininmum 1 grp pr. Påbegyndt 50 m2 og lysgruppe i køkken skal fordeles på 2 lysgrupper.
Nu skal jeg undlade at komme ind på den helt store faktor som er dimensionering hvor der er sket en ret så kraftig forøgelse af kvadrater på kabler. Et lille eksempel  er dog f.eks , at i dag er det ikke længere praktisk lovligt med 1,5mm2 på en 13 A grp, de skal man op i 2,5 mm2 
Tak for jeres svar, mangler blot at få svar på om der må bruges 4 kvt?
I øvrigt er det meget lettere og sikkert også billigere at købe færdigmonteret tavle. Så er især varmetabs beregning i orden samtidig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-12-2021 16:59:19

I øvrigt er det meget lettere og sikkert også billigere at købe færdigmonteret tavle. Så er især varmetabs beregning i orden samtidig. 

 Jeg går ud fra  at trådstarter selv står for CE mærkning.


fase
Ja det må man gå ud fra men jeg tvivler på grund af ordvalget i trådstart citat: elektriker for maaaaange år siden

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-12-2021 20:00:47

Ja det må man gå ud fra men jeg tvivler på grund af ordvalget i trådstart citat: elektriker for maaaaange år siden 

 Det har du ret i. Jeg ville købe en færdig tavle, så er der ikke mit problem med mærkning.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis