Hvor er sanfangsbrøndende mon gemt?

Hej allesammen

Jeg og min mand har nyligt købt et etplans 130kvm Eurodan vinkelhus, bygget i 2001.

Vi er pt. i færd med at forsøge at lokalisere sandfangsbrøndende, da de ingen steder er at se.

Indtil nu har vi kikket under fliserne 50 cm vinkelret ud for hvert nedløbsrør, 15 cm under terræn, uden held.

Nogle tips til hvor/hvordan vi skal lede?

Er her andre med Eurodanhuse fra den periode, der kan fortælle hvorledes deres er lokaliseret?

Og kan det forekomme at der slet ikke er sandfangsbrønde? (sorry.. er førstegangs husejer!)

På forhånd tak :)

Mvh Annika

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du taler om er en nedløbsbrønd. Den skulle gerne sidde umiddelbart under nedløbsrøret, med et eget dæksel, så man kan tømme den oppefra. Hvis der er kort afstand til samlebrønden - som alt andet lige også har sandfang, er det set, at de ikke er etableret. (Jeg ved at der skal etableres sandfang ifm dræn, inden den offentlige kloak, men ikke om etablering i samlebrønd er nok - i princippet er kommunen vel ligeglad med at dit dræn sander til mellem nedløb og samlebrønd). 

Mvh Troels
Tak for tippet Larsen56 :) Jeg har forsøgt at kikke på bygningstegningerne, men synes ikke at kunne få øje på det. Dækslerne foran huset (spildevand, mm.) er tegnet ind (øverste i højre hjørne), og disse er også synlige og let tilgengælige over terræn. Men jeg spekulerer bare på om der ikke budte være mindst 1 eller 2 brønde af en art i forbindelse med nedløbsrørene.. (vi har 4 nedløbsrør på hovedhuset, samt 2 på annexet)
Tak for svar TRRA :) Meget informativt. Det lyder til at jeg har ledt det rigtige sted... Måske har vi kun samlebrønd her hos os. Desværre står to af vores nedløbsrør permanent med vand i (under terræn), så et eller andet sted må systemet vel være stoppet til?! :( Ydermere oplever vi at det fosser ud med vand, nedefra og op af nedløbsrørene, når det regner kraftigt, så går ud fra at der ikke er ordentligt gennemløb..                                
Din tegning viser 2 brønde med spildevand, S1 (ø315) og S2 (ø315)
I mellem S1 og S2, på tegningen, er anført R1 (ø315) og R2 (ø315)

S = spildevand og R=regnvand

Højst sandsynlig er R2 (ø315) brønden, mere eller mindre stoppet.
Dækslet for R2 er muligvis gemt under f.eks. fliser eller andet.

Du skal kunne finde R2 og også R1. I så fald ikke, er det gement sædvanlig byggesjusk!

Annonce
Åbenbart ikke R2 bude være din sandfangsbrønd.
I øverste højre hjørne lidt under “regnvandsstik” er der også en brønd til regnvand - lidt ud for hushjørnet. Mon ikke det er sandfangsbrønden? Det er helt i orden med kun 1 sandfangsbrønd - den skal så renses oftere.
Samle- og spulebrønde er ikke med sandfang, de er med “glat” bund.

Søren O
Genialt - tak GSH, larsen56 og Søren! Jeg vidste ikke at R stod for regnvand! Har lige været ude at kikke igen foran huset. S1 og S2 er synlige. R1 og R2 vil jeg prøve at lede efter under fliserne på de indtegnede lokationer! Håber at finde dem, så jeg kan rense dem og få gennemløb igen! Mange tak for hjælpen alle sammen :D
Hvis du kan låne en metalsøger er det et forsøg værd, dog kan dæksel være plast.
Der er langt fra nedløbsrør for enden af udbygning til r2. Problemet kan være på vejen til brønd. 

Mvh Troels
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis