Varmeveksler størrelse/køler ikke fejrnvarme nok

Jeg har problemer med at få en høj nok fremløbstemperatur på min centralvarmeinstallation med pladeveksler. Når temperaturen når 50 grader bliver fjernvarmevandet kun afkølet ca. 25 grader(fra 62 grader skal køle 30 grader). Efter masser af research er min mistanke at veksleren er tilstoppet(kender ikke alderen) og har så også opdaget at det er en Redan 2-24 som har en kapacitet op til 600 m2, hvilket må siges at være væsentligt mere end de 110 m2 huset er på?!??!

Kan den manglende afkøling skyldes at veksleren er overdimensioneret, eller er det fordi den er tilstoppet som var min første mistanke?

Hvis den skal skiftes giver det så mening at bruge en 2-12 i stedet for ?
Den skal føde radiatorer i kælderen(5 stk.) og gulvvarme i resten af huset.  
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ikke skrevet noget om, hvor gammel varmeveksleren er, men det første gæt er, at veksleren trænger til at blive afkalket. Det har sikkert ikke noget med størrelsen at gøre. Men hvad med de termostatventiler, der er på primærsiden. Har du ikke  billeder af installationen?

fase
Det er kun brugsvandsvekslere der skal afkalkes, men der kan godt sidde snavs i veksleren til opvarmning, så en rensnink kan måske hjælpe.
Hvilken temperatur har returvandet fra dit varmeanlæg inden det går ind i varmeveksleren?
Når du med en fjernvarmetemperatur på kun 62o og du skal afkøle 30o, så er det vigtigt at returtemperaturen fra dit eget anlæg er så lav som muligt. Tjek returtemperaturen på alle radiatorer og returtemperaturen fra gulvvarmen. Blot en enkelt radiator kan helt ødelægge din returtemperatur.
En stor varmeveksler sikrer en mindre forskel på på frem- og returtemperaturer på fjernvarmen og dit eget anlæg, men de4 vil altid være forskel.

Søren O
Hvis varmeveksleren er gammel nok, kan man nemt komme ud for, at der på grund af kalkudfældning forårsaget af flere ganges påfyldning af vand samt andre belægninger på sekundærsiden fås en dårligere afkøling. Derfor spørger jeg til vekslerens alder. Termostaterne på primærsiden kan også være skyld i at der løber for meget vand gennem på primærsiden.

fase
Jeg har pillet kappen af og der er ikke dato på veksleren, så ingen alder.

Der sidder en AVBT 30-100 på fjernvarme retur, som måler på varme fremløbet. Den har i de 18 måneder jeg har boet i huset været svær at justere, den har altid stået lavt, ellers har retur på fjernvarmen været for høj.
Tidligere var der radiatorer over hele huset og der var problemet det samme, men da det var noget fusk og bygget på noget af den oprindelige installation, så er det hele lavet om og der er nu gulvvarme i stueetagen og på 1. sal i kælderen er der nye radiatorer hvor alle regulatorer er med flow justering.

Har lige målt afgangen fra alle radiatorerne og de ligger på  18-19 grader, der er dog en enkelt lille radiator der ligger lidt højere(den er svær at justere flow på).
Returen fra gulvvarmen ligger på 30 grader, men der er jeg nødt til at have skruet helt op for fremløbet for at kompensere for den lave fremløbs temperatur(lige nu er den lige under 50 for at retur temp ikke skal løbe løbsk). Det giver en samlet temperatur ved indgange til vekslere på ca. 30(jeg måler med et trådløst termometer, men det er lidt følsom i forhold til overflader der reflektere lys).
Fremløb et på varme delen er 50 grader, mere betyder at fjernvarmens returner for høj.

Jeg har en brugsvands veksler som er ny, den kan køle fjernvarme vandet væsentligt bedre end den til varmen, returløbet fra den er omkring 25 grader - så den kan afkøle med omkring 40grader.
En brugsvandsveksler får også væsentligt koldere vand ind, så derfor bedre afkøling.
Jeg tror du skal starte med at skifte din AVTB ventil. De har det med at gå trægt når de får nogle år på bagen (jeg har selv den ventil). Du kan godt købe reparationssæt, men min erfaring er at komplet ny ventil er bedre.

Søren O
At du skal have fyld hane på dit gulvvarme med 50°C fremløb, og "kun" får 30°C tilbageløb, fortæller mig at du har problemer med dit gulvvarme:
  1. Enten er der ikke isoleret ordentligt under gulvet
  2. dit hus er elendigt isoleret
  3. du har for lavt flow i dine gulvvarme kredse
  4. dit gulvvarme har for lange kredse
At din centralvarme bliver 30°C tilbageløb, pga. gulvvarmen, tyder på dit gulvvarme er størstedelen af din centralvarmes cirkulation.

 

Du kan ikke helt regne med dit “trådløse” termometer. Hvis du måler på et uisoleret rør vil termometret vise for lidt, og fejlvisningen bliver større jo højere temperatur.
Din fjernvarmemåler har ret sikkert temperaturvisning på frem- og returløbet til fjernvarmeværket. Prøv at tjekke med dit eget termometer.

Søren O
Steensen skrev den 30-11-2021 15:34:20

At du skal have fyld hane på dit gulvvarme med 50°C fremløb, og "kun" får 30°C tilbageløb, fortæller mig at du har problemer med dit gulvvarme:
  1. Enten er der ikke isoleret ordentligt under gulvet
  2. dit hus er elendigt isoleret
  3. du har for lavt flow i dine gulvvarme kredse
  4. dit gulvvarme har for lange kredse
At din centralvarme bliver 30°C tilbageløb, pga. gulvvarmen, tyder på dit gulvvarme er størstedelen af din centralvarmes cirkulation.

 a. der er 200 mm isolering i etageadskillelserne hvor varmen er i gulvet og kælderen er opvarmet.

b. det er et hulmurisoleret hus fra 53, så nej det er ikke et nul energihus.

c. jeg har først været ved at justere helt ind, nu da det er blevet koldt. Inden kunne gulvvarmen leve af et fremløb på ca. 30 grader, men efter det er blevet koldt skal der mere til og for at få et fremløb på 40 grader skulle jeg have mere varme på fra veksleren og det giver så problemet med at holde afkølingen nede på fjernvarmen. Da der var radiatorer i hele huset sidste vinter var problemet det samme fremløbet kunne ikke komme i nærheden af 50 grader uden at fjernvarme vandet ikke blev kølet nok.

d. nej, der er tale om 6 kredse på ca. 10 m2 og et enkelt på ca 20 m2.

Ja, gulvvarmen er formodentlig leverandør af størstedelen af retur varmen, men det skyldes nok også at den står helt åben. Jeg er ved at prøve at justere den ned, med en ordentlig temperatur på fremløbet(det koster så lidt ekstra da fjernvarmen ikke bliver kølet, men jeg kan dog få det justeret ind). 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis