Varmeveksler størrelse/køler ikke fejrnvarme nok

Jeg har problemer med at få en høj nok fremløbstemperatur på min centralvarmeinstallation med pladeveksler. Når temperaturen når 50 grader bliver fjernvarmevandet kun afkølet ca. 25 grader(fra 62 grader skal køle 30 grader). Efter masser af research er min mistanke at veksleren er tilstoppet(kender ikke alderen) og har så også opdaget at det er en Redan 2-24 som har en kapacitet op til 600 m2, hvilket må siges at være væsentligt mere end de 110 m2 huset er på?!??!

Kan den manglende afkøling skyldes at veksleren er overdimensioneret, eller er det fordi den er tilstoppet som var min første mistanke?

Hvis den skal skiftes giver det så mening at bruge en 2-12 i stedet for ?
Den skal føde radiatorer i kælderen(5 stk.) og gulvvarme i resten af huset.  
Jeg har problemer med at få en høj nok... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 30-11-2021 14:38:44

En brugsvandsveksler får også væsentligt koldere vand ind, så derfor bedre afkøling.
Jeg tror du skal starte med at skifte din AVTB ventil. De har det med at gå trægt når de får nogle år på bagen (jeg har selv den ventil). Du kan godt købe reparationssæt, men min erfaring er at komplet ny ventil er bedre.
Nå ja, det giver mening med brugs vandet.
Ventilen ser ud til at virke, den sørger for at levere det der svare til markeringerne - dog med den konsekvens at fjernvarmevandet bliver for varmt. Men hvad er symptomerne ellers på en defekt ventil?

I forhold til termometeret så er det rigtig at det giver nogle udsving, men jeg aflæser også på fjernvarme "boksen", derudover er der termometer på både fremløb og retur fordelerne på gulvvarmen samt et af de der rørtermometre der kan klipses fst forskellige steder.

 

TeddyC skrev den 30-11-2021 19:11:42

 a. der er 200 mm isolering i etageadskillelserne hvor varmen er i gulvet og kælderen er opvarmet.

b. det er et hulmurisoleret hus fra 53, så nej det er ikke et nul energihus.

c. jeg har først været ved at justere helt ind, nu da det er blevet koldt. Inden kunne gulvvarmen leve af et fremløb på ca. 30 grader, men efter det er blevet koldt skal der mere til og for at få et fremløb på 40 grader skulle jeg have mere varme på fra veksleren og det giver så problemet med at holde afkølingen nede på fjernvarmen. Da der var radiatorer i hele huset sidste vinter var problemet det samme fremløbet kunne ikke komme i nærheden af 50 grader uden at fjernvarme vandet ikke blev kølet nok.

d. nej, der er tale om 6 kredse på ca. 10 m2 og et enkelt på ca 20 m2.

Ja, gulvvarmen er formodentlig leverandør af størstedelen af retur varmen, men det skyldes nok også at den står helt åben. Jeg er ved at prøve at justere den ned, med en ordentlig temperatur på fremløbet(det koster så lidt ekstra da fjernvarmen ikke bliver kølet, men jeg kan dog få det justeret ind). 

c: Det kunne tyde på din shunt-pumpe enten er indstillet forkert, eller er for lille.

d: Så er gulvvarme som eneste varmekilde næppe nok, hvilket er dit problem lige nu. Igang med efter isolering. 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis