Brændeovn

Jeg overvejer at skifte en ældre brændeovn til en hybridovn (træpiller og brænde). Men hvor længe mon vi får lov til at fyre med træ, inden der kommer forbud/afgifter?

Jeg kan alt - når det lykkes.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nok afhængig om du bor i et fjernvarmeområde, ellers nok ingen forbud.
larsen56 skrev den 28-11-2021 16:36:02

Nok afhængig om du bor i et fjernvarmeområde, ellers nok ingen forbud.

 Damn! Der er fjernvarme i området, men aldrig lagt ind i huset der har elvarme (og ingen vandbåren varmefordeling)

Hvad mon horisonten er?


Jeg kan alt - når det lykkes.
Afhængig af hvor woke, vegansk, rød kommunen er.
Faldt over dette: " ... brændeovnsejere skal skrotte deres brændeovne produceret før 2008, hvis der er fjernvarme eller naturgas i området. " Så hvis man rykker aldersgrænsen med ~et år ad gangen, så om ~10 år.

Jeg kan alt - når det lykkes.
I artiklen beskrives kun forbud mod brændeovne fra før 2008. Efter denne dato er der blevet markant større krav til partikel udledning fra brændeovne. De nye er også meget mere effektive hvis man følger deres brugsanvisning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Køb en ren pilleovn. Den er meget renere i forbrændingen og piller bliver ikke belastet med ekstra afgifter eller forbud foreløbigt, da utroligt mange husstande i DK er afhængige af den opvarmningsform, specielt på landet, hvor olien er faset ud. Desuden er kombi-løsninger aldrig nr. 1.

Frisk:
Netop det forhold at der er mange der bruger pille fyr, tror jeg netop kan få afgiftsminister til at øjne en chance. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
At der er tilslutningspligt til fjernvarme gælder kun for nybyggeri men ikke nødvendigvis for eksisterende huse, da der trods alt er grænser for hvor store lovmæssige omkostninger man kan sig at pålægge borgerne. Det er nok de færreste pensionister der kan finde penge til omlægning fra elvarme til vandbaseret opvarmning.

Sagen fra Skævinge og Gørløse hvor der blev anlagt et såkaldt barmarks kraftværk var kraftigt medvirkende til at kravene blev lempet, så trådstarter er nok ikke helt på herrens (bar)mark ang. fortsat fyring med fast brændsel.
 
Desuden er artiklen i Bolius ikke retvisende. Der er flere ovntyper der er undtage i Brændeovnsbekendtgørelsen.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis