Siemens Espressomaskine ingen mælkeskum

Vores Siemens Eq7 espressemaskine kan ikke lave mælkeskum mere, efter den 1 år har stået på loftet uden brug af den.
Den er afkalket, og rengjort. Mælke skummeren har været adskilt og rengjort.
Den laver damp, både uden og med mælkeskummer monteret. Og dampen er “med” lige fra starten.
Mælken der kommer i koppen er varm, men ikke skum, der er ca 5 mm på toppen
Det eneste jeg lige kan komme på er at damp temperaturen er for lav. Nogle forslag, og hvad skal damp temperaturen være

/Birger
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv en eq.500 som døjede med at lave mælkeskum. Den var til service 2 gange med svar om at den ikke fejlede noget.
Fandt dog ud af at den var kalket til. Den lavede damp, men slet ikke nok. Kørte en gange kraftig afkalkning. Jeg bruget edikesyre og kørte så et par mælkeskums programmer. Uden mælke men med vand i mælke indtaget. Der var eddikesyre opkøsning i vandbeholderen da mælkeskums programmet blev kørt.
Der kom en del kalk ud og derefter virkede den fint igen. Tror problemet er at den almindelige afkalkning ikke får renset damp kredsen.

Ellers er der en del videoer på YouTube om eq.7 eren.
Zer02 skrev den 23-12-2021 21:04:58

Har selv en eq.500 som døjede med at lave mælkeskum. Den var til service 2 gange med svar om at den ikke fejlede noget.
Fandt dog ud af at den var kalket til. Den lavede damp, men slet ikke nok. Kørte en gange kraftig afkalkning. Jeg bruget edikesyre og kørte så et par mælkeskums programmer. Uden mælke men med vand i mælke indtaget. Der var eddikesyre opkøsning i vandbeholderen da mælkeskums programmet blev kørt.
Der kom en del kalk ud og derefter virkede den fint igen. Tror problemet er at den almindelige afkalkning ikke får renset damp kredsen.

Ellers er der en del videoer på YouTube om eq.7 eren.

Hvad var grunden til at benytte eddikesyre, når Siemens og flere andre fraråder det?

Læs evt. https://www.siemens-home.bsh-group.com/dk/service/rengoering-pleje/kaffe-maskiner/eq3/grundig-rengoring

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er det mest effektive og nemmest. Men så får Siemens godt nok ikke solgt derres egne afkalknings tabletter  til over pris. 
man behøver vel ikke at købe de originale afkalknings produkter fra Siemens, miele, philps m.m.
alm citronsyre er jo det samme de sælger i deres beholdere.

Uden at være ekspert så tænker jeg at man typisk anvender citronsyre i kaffemaskiner da det har en neutral lugt Og kun en syrlig smag uden `karakter`
Små rester efter afkalkning forstyrre således ikke kaffe oplevelsen.

eddike/eddikesyre luger/smager trods alt en del.

NielsChr skrev den 30-12-2021 20:08:06

man behøver vel ikke at købe de originale afkalknings produkter fra Siemens, miele, philps m.m.
alm citronsyre er jo det samme de sælger i deres beholdere.

Uden at være ekspert så tænker jeg at man typisk anvender citronsyre i kaffemaskiner da det har en neutral lugt Og kun en syrlig smag uden `karakter`
Små rester efter afkalkning forstyrre således ikke kaffe oplevelsen.

eddike/eddikesyre luger/smager trods alt en del.

“En syrlig smag uden karakter” For mig er en syrlig smag da i høj grad en “karakter” som jeg ikke ønsker i min kaffe ud over hvad kaffen selv indeholder. Så skyl grundig efter syrlig afkalkning.

Selv foretrækker jeg at benytte de af producenten anbefalede produkter.
Vi bruger for ca. 30,- afkalkningstablet hver gang vi har brugt for ca. 750,- kaffe. Så det tæller ikke meget i regnskabet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Du kan roligt bruge standard afkalker til en flad 10'er. Føtex har Stærk Afkalker til genstridige opgaver. Det er virkeligt effektivt og efterlader ingen bismag bare der skylles grundigt efter behandlingen.

Vi har muligvis meget kalk og jern i vandet, for selv om toiletterne renses flere gange om ugen med almindelig WS rens, ophobes der brune aflejringer i bundet i løbet af kort tid. Det fjernes med omtalte Stærk Afkalker som hældes i kummen natten over.

Samme Stærk Afkalker virker også i kaffemaskiner, elkedler og på armaturer.
Rantzau skrev den 30-12-2021 22:51:03

Du kan roligt bruge standard afkalker til en flad 10'er. Føtex har Stærk Afkalker til genstridige opgaver. Det er virkeligt effektivt og efterlader ingen bismag bare der skylles grundigt efter behandlingen.

Vi har muligvis meget kalk og jern i vandet, for selv om toiletterne renses flere gange om ugen med almindelig WS rens, ophobes der brune aflejringer i bundet i løbet af kort tid. Det fjernes med omtalte Stærk Afkalker som hældes i kummen natten over.

Samme Stærk Afkalker virker også i kaffemaskiner, elkedler og på armaturer.

Javist, men anbefales ikke til materialerne i de espressomaskiner med kværn som jeg kender til!


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
.. og det bliver heller ikke anbefalet til hverken den kaffemaskine eller elkedel jeg kender til, men det har virket upåklageligt uden tegn på slid eller skader i flere år.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis