Hjælp, virker denne cirkulations pumpe

Vi har købt hus, og har lidt svært ved at få det varmet op, der er gasfyr og jeg har prøvet at indstille lidt på det, for at se om problemet lå der. Men har denne fordelings enhed, hvor der sidder en cirkulations pumpe. Den er koblet til styreboksen ovenover.
Jeg er i tvivl om den virker da jeg ikke kan få lys i den.
Har et multimeter hvor jeg lige har målt med EF funktionen at den får strøm.

Er jeg helt gal på den, eller virker den ikke?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
EF funktionen på dit multimeter, du mener sikkert Volt området. Mål på klemmerne i styreboksen om der er 230V. Hvis der ikke er der, kan fejlen ligge i styreboksen. Tryk på knappen med pilen, hvis der ikke kommer lys i displayet er pumpen sikkert defekt og skal skiftes. En sidste prøve er at demontere pumpen fra styreboksen og slutte pumpen til en stikkontakt. Det kan endegyldigt afgøre om pumpen er defekt.

fase
S. Fabrin skrev den 28-11-2021 08:59:36

EF funktionen på dit multimeter, du mener sikkert Volt området. Mål på klemmerne i styreboksen om der er 230V. Hvis der ikke er der, kan fejlen ligge i styreboksen. Tryk på knappen med pilen, hvis der ikke kommer lys i displayet er pumpen sikkert defekt og skal skiftes. En sidste prøve er at demontere pumpen fra styreboksen og slutte pumpen til en stikkontakt. Det kan endegyldigt afgøre om pumpen er defekt.

 Den får 225 volt målt med multimeter.
Har prøvet at trykke på pilen uden det har haft nogen virkning.

Googler jeg nummeret på pumpen, kommer denne frem:
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-cirkulationspumpe-grundfos-alpha2-15-60-130-cirkulationspumpe-380470060?gclid=Cj0KCQiA7oyNBhDiARIsADtGRZZWDHYKu5WL8mWVrXGuOT38n_gLk2_eQthUsj0276VrWqYbvw7tlZgaAkgLEALw_wcB

Men vil jeg få prob
https://www.harald-nyborg.dk/grundfos-cirkulationspumpe-alpha-2


Der ser ud til at være en model mindre, grunden er at Harald Nyborg har åbent nu, så jeg kan få den skiftet idag, er lidt presset i hverdagene.
​Som info er det et hus på 177 kvadratmeter med gulvvarme i lidt over halvdelen.

og hvis jeg kan bruge den fra Harald Nyborg, kan den inddækning så undlades da der ikke er plads til den? 

Hvis byggelængden passeer sammen den nuværende, så kan du skifte den uden problemer. Isoleringen kan du bare fjerne. Hvis du er så heldig at afstanden mellem de fire skruer, som holder pumpen fast til pumpehuset, er de samme som på den gamle, kan du skifte pumpen uden at skifte ved løsne unionerne. Tag trykket af anlægget inden du skifter pumpen.
Tilslutningsstikket ser ud til at være det samme på begge.

fase
S. Fabrin skrev den 28-11-2021 10:38:36

Hvis byggelængden passeer sammen den nuværende, så kan du skifte den uden problemer. Isoleringen kan du bare fjerne. Hvis du er så heldig at afstanden mellem de fire skruer, som holder pumpen fast til pumpehuset, er de samme som på den gamle, kan du skifte pumpen uden at skifte ved løsne unionerne. Tag trykket af anlægget inden du skifter pumpen.
Tilslutningsstikket ser ud til at være det samme på begge.

 Tænker mest på at den gamle er med 15 mm lysning hvor den i Harald er med 25 mm lysning, den gamle kan pumpe 60 m hvor den anden kan tage 40 m. Og så er den gamle 130 mm og den anden er 180, men der er plads foran så tænker ikke det bliver noget problem.

Men kan de 2 andre faktorer give problemer? 
Annonce
De 130 mm er afstanden mellem unioner, så du kan ikke skifte den ud med en på 180 mm, uden du skal igang med en større ombygning af din gulvvarmeshunt.
BTA Handyman skrev den 28-11-2021 11:02:04

Tænker mest på at den gamle er med 15 mm lysning hvor den i Harald er med 25 mm lysning, den gamle kan pumpe 60 m hvor den anden kan tage 40 m. Og så er den gamle 130 mm og den anden er 180, men der er plads foran så tænker ikke det bliver noget problem.

Men kan de 2 andre faktorer give problemer? 

Prøv at måle om de 4 skruer, som forbinder pumpen med huset er ens. Hvis de er det, kan du skifte pumpen og komme videre. De 130 mm og 180 mm er afstanden mellem unionerne, kaldet byggelængden. 


fase
djaydjay skrev den 28-11-2021 11:22:48

De 130 mm er afstanden mellem unioner, så du kan ikke skifte den ud med en på 180 mm, uden du skal igang med en større ombygning af din gulvvarmeshunt.

 Tak for svar. Får bestilt den rigtige hjem. Så må vi tage lidt varmere tøj på indtil da. 😀

S. Fabrin skrev den 28-11-2021 13:17:50

Prøv at måle om de 4 skruer, som forbinder pumpen med huset er ens. Hvis de er det, kan du skifte pumpen og komme videre. De 130 mm og 180 mm er afstanden mellem unionerne, kaldet byggelængden. 

 Tak. Er dog endt med at jeg venter til jeg kan få den rigtige hjem. 😀

Endte med at bestille en. Men lige et tillægsspørgsmål som en af jer måske kan hjælpe med.
Den nye er en grundfos alpha 2 15-60 130 den er med auto adapt hvor den selv skulle planlægge en måde at køre bedst muligt på. Men lige nu, får den strømmen fra gulvvarme styringen. Den boks der kan ses på billedet. Er det noget lort? Tænker bare om det er bedre at koble den direkte til et stik?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis