Nilan Comfort 302 top - motor larmer

Jeg har en fire år gammel Nilan Comfort 302 Top (væghængt) der er begyndt at larme fra den ene motor. En hurtig inspektion tyder meget på at det er kuglelejerne der er problemet. En stikprøve dér hvor jeg i sin tid købte anlægget peger på, at det kommer til at koste mig 4000 for en ny motor inkl. tilkald, hvis de skal på banen. Det er mig bare lidt imod at skifte noget hvis det reelt kun er en stump til 20kr. der er defekt og måske kan skiftes. Desuden kunne motorens placering pege på at det nok ikke bliver sidste gang at lejerne går   .
Men...udfordringen er at jeg ikke umiddelbart kan se hvorledes jeg kan afmontere motoren (det er ikke en Nilan 41003), og jeg kan heller ikke umiddelbart finde en service manual til at hjælpe mig på vej, så jeg er lidt på herrens mark. Er der nogen der har et tip til hvordan jeg kan komme videre? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved at søge på  Nilan Comfort 302 Top finder du montagevejledningen. Link herunder.
Montagevejledning​​​

fase
Kan du ikke bare tage dækkappen af og se, hvordan motoren er monteret?

fase
Det var det første der blev gjort, uden at jeg af den grund blev klogere (og måske kunne det have været en idé at smide billederne med til at starte med).
Efter at have kigget et par gange til er jeg blevet klogere  Der sidder en metalplade i højre side som uden besvær lader sig skubbe mod venstre (og ikke sad fast som min første antagelse var). Herefter kan man:
  1. klippe den strips over som holder kabel fast til motor
  2. presse motoren mod højre og forsigtigt trække den ud
  3. undervejs forsigtigt trække i kabel til motoren så der er nok kabel til at trække motor fri af kabinet.  

Når motoren er løs, kan kabel til motor frigøres (sidder med en T10 skrue), og motoren kan enten skiftes (min er en Ebmpapst r3g190-rg19-33) eller skilles yderligere ad for at skifte lejerne (NSK 608Z).
hlund skrev den 28-11-2021 15:40:56

Det var det første der blev gjort, uden at jeg af den grund blev klogere (og måske kunne det have været en idé at smide billederne med til at starte med).
Efter at have kigget et par gange til er jeg blevet klogere  Der sidder en metalplade i højre side som uden besvær lader sig skubbe mod venstre (og ikke sad fast som min første antagelse var). Herefter kan man:
  1. klippe den strips over som holder kabel fast til motor
  2. presse motoren mod højre og forsigtigt trække den ud
  3. undervejs forsigtigt trække i kabel til motoren så der er nok kabel til at trække motor fri af kabinet.  

Når motoren er løs, kan kabel til motor frigøres (sidder med en T10 skrue), og motoren kan enten skiftes (min er en Ebmpapst r3g190-rg19-33) eller skilles yderligere ad for at skifte lejerne (NSK 608Z).

Tak for info'en. Jeg sidder dog fast, og har nogle spørgsmål til de trin du nævner:

- Skal hele metal-siden (den hvide metalplade) afmonteres, dvs. den skrue der er allernederst i billedet, plus de to i toppen ved link-stikket? Mit anlæg hænger på væggen, så jeg kan ikke få metalpladen til at slippe på indersiden mod væggen
- Den metalplade i højre side du nævner, er det den der i billedet er på indersidden af skumisoleringen, i den blå cirkel, altså den vender ind mod motoren? Jeg er ikke med på din brug af højre/venstre her. Hvordan står man når du nævner de retninger ting skal skubbes i? :)

Er det så korrekt forstået at man kan afmontere motoren uden at skum-siden så skal afmonteres? Hvordan kom du ind til de skruer der holder motoren fast?

Mvh Jim
Annonce
Hej Jim,

Det er kun fronten du skal have af. Mit anlæg er væghængt med 5 cm frirum på hver side, så jeg ville heller ikke kunne komme til   Siden skal blive.
Højre / venstre er ud fra hvad du ser, hvis du du står foran og kigger på motoren. Hvis du kigger på venstre side af motoren bør det se ud som om den sidder fast i en metalplade nærmest er sat ned i flamingopladen.I højre side af motoren bør du kunne se en smal metalplade, der ser ud som om den kommer fra midten af motorens aksel. Det er den metalplade du skal skubbe til venstre (se i den indtegnede cirkel ovenfor) så meget at enden på metalpladen (der sidder i klemme under det hvide sidepanel) lige nøjagtigt går frit. Det er selvsag den ende der er tættest på dig du skal have fat i og ikke inde ved motorens aksel   . Herefter bør du kunne følge step 1-3 ovenfor og skubbe motoren mod højre, mens du trækker den imod dig selv. Den sidder lidt stramt, så det kan nok ikke helt undgås at skrabe imod flamingopladerne, men der skal ikke bruges vold (læs: pladerne bør være stort set uberørte efter at motoren er taget ud). Motoren sidder i en metalramme der sidder i klemme imellem flamingopladerne. Det du hiver ud er motor + metalramme. Når du har gjort dette kan du starte med at skille tingene ad.

Mange tak, jeg giver det et skud. Det havde jeg ikke lige luret på egen hånd uden at splitte noget ad, hehe :)

Det lykkes, og nu er støjen reduceret til samme niveau som da det var et nyinstalleret anlæg :)

Hermed lidt info og et par billeder på hvordan det ser ud undervejs.

Endte i 160kr.:
- 60 for kuglelejer: https://www.thansen.dk/scooter-mc/scooter-og-knallert/reservedele/cpi/gtr/motorblokke-og-skjolde/leje-608z-gtr/n1681970636/pn1681970780/
- 100 for et "Låseringstang sæt": https://www.thansen.dk/vaerktoj/haandvaerktoj/taenger/laaseringstang-saet-med-4-stk./n313442969/pn-241642135/

Et par råd:
- Tag billeder undervejs. Der er en del skruer, og det gør det lettere når ting skal samles igen
- Jeg sad fast et par gange. Der var blandt andet et lille sort plasticdæksel som skjulte aksel og kuglelejerne i motoren
- Sørg for at ha' et sæt låseringstang i den helt lille størrelse som fx. linket over. Det er en meget lille låsering det holder lejerne fast
- Det sorte plastikdæksel hvor ledningen går ind i motoren kan med fordel frigøres med en skruetrækker fra siden (når du fjernet alle skruerne på det, inkl. den helt lille skrue hvor ledningen går ind i motoren)
- Selve dækslet på motoren, under det sorte plastik, sidder i en gummipakning, så det binder lidt, men skal hives af
- Printet kan med fordel løftes op ved at tage fat i det sorte stik hvor strømmen tidligere var forbundet. Det skal lirkes lidt for at gå fri at motoren
- Når låseringen på akslen er fjernet med tangen, kan rotoren inkl. lejerne løftes af. Bemærkt at magneterne yder noget modstand
- Husk det lille sorte runde dæksel til kuglelejerne før du sætter printet på motoren igen

Håber det er brugbar info til andre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis