Oliefyr slukker efter 2 sekunder

Jeg har et 12 år gammelt oliefyr som stadig kører fint (næsten).
Jeg oplever dog at det nogen gange har problemer med at starte. Så starter det blæseren i 2 sekunder og slukker igen - det gentager den så 2 til mange gange inden den starter rigtigt.
Der kan så vidt jeg ved ikke være problemer med brænderen, da den slet ikke er gået igang endnu.
Er der nogen der kan sige hvad det skyldes eller skal jeg bare krybe til korset og have fat i en montør?
Der bare den udfordring at det ikke fejler hver gang - så måske vil det slet ikke fejle når montøren er her.

/Stub
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bliver der pumpet olie ind, og er der gnist ved tændelektroderne? Der kan også være periodisk fejl på kontrolkassen. Så, hvis du ikke er velbevandret i fejlfinding, er løsningen nok en servicemontør.

fase
Fyret når slet ikke så langt at det begynder at pumpe olie eller lave gnister. Det stopper nærmest med det samme - så er der pause i 4-5 sekunder og så prøver den igen.
Indtil nu er den altid startet af sig selv - jeg vil bare høre om det er noget jeg skal/kan gøre noget ved?
Nogle gange starter den bare helt almindeligt.

/Stub
Jeg havde et lignende problem for en del år siden, det skyldtes et defekt varmelegeme til forvarmning af olien.
Det blev løst ved at luse over, indtil jeg fik fat på et nyt varmelegeme.
Det er mange år siden så kan ikke huske hvordan jeg lusede over...

Men det kunne da også lyde som en dårlig forbindelse, prøv at eferspænde alle ledningerne ved kontrolboksen, tag kontrolboksen ud, og monter den igen, så du er sikker på den sidder rigtig i soklen..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for input.
Jeg vil prøve om der er noget med kontrolboksen - det er også en gammel svend fra det gamle fyr (så den er nok over 20 år gl.)
Vi regner med at skulle have jordvarme næste år - så vi vil helst ikke til at investere mere i det nu.

/Stub
Jeg har service een gang om året.

/Stub
Lige en opdatering - jeg fik skiftet kontrolboksen på brænderen og siden har der ikke været nogen problemer.

/Stub
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis