Wifi styring af vandvarmer (tænd sluk)

Hej med jer
Jeg har et sommerhus hvor jeg gerne vil kunne tænde og slukke for vores metro vandvarmer via wifi, huset varmes op af et oliefyr, vandet elektrisk 3 faserog jeg vil gerne kunne styre det via en wifi kontakt,

forslag til hvordan jeg kan håndtere det modtages med tak.
Mvh
Peter 
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne måske lave noget a la det her: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/231499/s/taendsluk-3-faset-cee-kontakt-via-wifi

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det kommer jo lidt an på mærkningen på vandvarmeren, effekt mener jeg. Men mit gæt er at 16 er nok, eller måske endda rigeligt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
En 16 A kontaktor kan koble 11 kW AC1 , så mon ikke den er stor nok. Du skal huske, at den gulgrønne ikke må føres gennem kontaktoren.

fase
Du sparer ikke noget i kr ved at slukke for den og igen varme op ,tværtimod så bliver der brugt meget strøm til at varme vandet op igen , lad den køre normalt ,  varmetabet fra vandvarmeren er med til at varme huset op , så du sparer olie , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
karl smart skrev den 26-11-2021 10:54:03

Du sparer ikke noget i kr ved at slukke for den og igen varme op ,tværtimod så bliver der brugt meget strøm til at varme vandet op igen , lad den køre normalt ,  varmetabet fra vandvarmeren er med til at varme huset op , så du sparer olie , 

Delvis enig, og det samme gælder jo de ofte nævnte røde standbylamper på alt mulig elektronik.

Men om sommeren hvor man (ihvertfald hos os) ikke varmer rummene op, er det jo en lidt anden sag. Specielt hos hjem der benytter ac.
Men god isolering af beholderen er altid en god ide. Så bruges meget af energien til det tiltænkte varme vand.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej alle 1000 tak for indspark, carl smart, installationen er til montering på vort sommerhus på Samsø, det er en 160 liter metro varmer der skal styres. Og synes det er lidt spild at holde 160 liter varmet op til 55 liter i 3 uger, ved i om der findes nogle måder at beregne rentabiliten (kallorietab vs genopvarming! )
Rigtig god dag til alle 👍
@johnLarsen
Jeg har valgt at bruge Tado til wifi styring, alle radiatorer og varmepumpe er styret over den samme app. Det eneste der ikke er styret via tado er oliefyret og circulationspumpen der er styret af wifi stik kontakter fra tp link. 😊 jeg har allerede wifi styringen, skal bare have fundet ud af hvordan den forbindes for den kan kun køre 230v 3 amp eller digitalt 36v
For at styre din varmtvandsbeholder skal du bare bruge 16A kontaktor, som kobler de tre faser til vandvarmeren. Hvis vandvarmeren har sin eget kabel, kan du måske placere kontaktoren i tavlen.

fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis