Udendørs stikkontakt uden jord ?

Har købt en udendørs stikkontakt. Jeg havde læst det som om, at den var med jord. Men det kan jeg se, at den ikke er?

Bør en udendørs stikkontakt ik være med jord ?

Det er denne: https://www.lavprisel.dk/berker-w1-schuko-dobbelt-stikkontakt-lodret-ip55-graa-54445?gclid=EAIaIQobChMI9fStr6W09AIVk9ayCh3SEwPpEAQYAiABEgLnHPD_BwE


Mvh. Christian M
 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din stikkontakt er med jord. Du har bare købt en Schuko stikkontakt. Det er en kontakt med sidejord. Den er lovlig.

fase
S. Fabrin skrev den 25-11-2021 21:16:18

Din stikkontakt er med jord. Du har bare købt en Schuko stikkontakt. Det er en kontakt med sidejord. Den er lovlig.
Ah hvor træls. Tror jeg finder en med alm stik. Det er beregnet til julelys og sådan, og de er nok ikke med schuko stik 

Mvh. Christian M
 

Nej du kan ikke (tydeligvis) sætte en stikprop med tre ben i en Schuko da det er en anden stiktype, ikke det der normalerweise anvendes i DK men stadig lovlig.
Byttes til korrekt type eg. LK Opus 74.
Og husk at udendørs el ikke er lav-selv.
/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Christian M skrev den 25-11-2021 21:22:04

Ah hvor træls. Tror jeg finder en med alm stik. Det er beregnet til julelys og sådan, og de er nok ikke med schuko stik 

 Almindelige stik med kun to ben passer fint i den viste stikkontakt. Det er kun stik med tre ben, der ikke passer i stikkontakten. Din julebelysning sikkert ikke med jordforbindelse, fordi strømforsyningen sikkert er dobbeltisoleret.


fase
Tak for alle svarene.

Jeg bytter den igen og får købt en OPUS 74 udendørs stikkontakt.

Vil gerne have et stik, som tager almindelig stik.

Det er en elektriker der monterer det.

Mvh. Christian M
 

stort set ALT udendørs julelys er med netop schuko som du har købt.... og så er det yderst sjældent at der i det hele taget er jord med i julebelysning
De fleste små transformere til julelys nu til dags, er med schuko stik/jording, så det er da den helt korrekte, med mindre selvf. du har gang i at sætte en forlængerledning ned i en af de hersens "vejr kasser", hvor du har et tre-benet stik på.

 

Mange af vores julelystrafoer er også med to ben. Men kroppen er den store, og kan derfor ikke gå ind i Schukoen (de to jordkontakter blokerer for den store “hankrop”)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 27-11-2021 11:49:21

Mange af vores julelystrafoer er også med to ben. Men kroppen er den store, og kan derfor ikke gå ind i Schukoen (de to jordkontakter blokerer for den store “hankrop”)

 De to jordkontakter er fjedrende, så også de stik du har, kan komme i stikkontakten.


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis