Metro 903 fra 1989, vand lækker ud af den

Her i aftes begyndte vandet at vælte ud af vandvarmeren. Så jeg har sevfølgelig lukket for vandet, og står nu tilbage med mystisk sag, nemlig hvordan den først og fremmest er monteret. Jeg har søgt efter tegninger osv. men har ikke fundet noget. Nogen ideer? Er det vandrørerne der bærer al vægten?

Derudover, kan jeg servicere den uden at skulle tage den ned til at starte med? Tænker det en pakning der er gået, men måske er det værre end det. Det eneste jeg kan se, er flamingoindpakningen. Og den ser ikke ud til at kunne pilles ud.

 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor kommer vandet ud? Er det en elopvarmet beholder, eller er den opvarmet med central- eller fjernvarme? Har du fabrikatet på beholderen?
Beholderen er fastgjort til muren med nogle beslag på beholderen. Det er ikke rørene, der bærer beholderen, forhåbentlig ikke.
Bedømt ud fra alderen kan du godt glemme alt om defekte pakninger, men belave dig på at købe en ny beholder den dag i morgen.

fase
Det vides ikke præcist hvor vandet kommer ud henne, jeg har ikke haft sat tryk på efter jeg fjernede et af bundpanelerne. Men før den blev stoppet løb vandet ud langs rørerne. Og jeg er ret sikker på det var den kolde side.

Det er en Metro 903 fra 1989, dvs. elopvarmet beholder.

Det er muligt den er sat fast til væggen, jeg kan bare overhovedet ikke lure hvordan de har fået den til at sidde der 🤔.
Har du ikke et billede af beholderen? Hvis vandet løber ud langs rørene, tyder det på, at beholderen er gennemtæret og dermed udskiftningsmoden. 

fase
30 år er da også en god levetid, især hvis der ikke er monteret eller udskiftet offeranode.
Beholderen sidder sikkert monteret på et vægbeslag, så skal den blot løftes nogle få cm. op og udad.

Søren O
Noget tyder på den er monteret på en enkelt skrue, den kan pivotere omkring et enkelt punkt.

Jeg har bakset lidt med den her til aften, og jeg tror de nederste loftsbrædder er sat i efter beholderen kom på, ellers kan jeg slet ikke se hvordan det har kunne lade sig gøre.

I alle tilfælde, vidst et projekt der har det med at udvikle sig :-)
Annonce
Beholderen hænger på det man kalder fransk ophæng. Det er et jernbeslag med et par skrå stillede hakker. Så den skal løftes ca. 1,5 cm og så tippes et par cm ud og ned.
Allerførst skal rørene skilles ad, og det vil give ret meget vand hvis det ikke er sivet ud det hele. Du kan tømme den ved at dreje sikkerhedsventil hovedet. ( den sidder ind imod muren) Så løber vandet ud i det skrå rør.
Ledninger tages også ud af afbryder. Husk at der ikke må komme strøm på den nye før du har fyldt den med vand og tappe overskydende luft ud af varm vands haner
Men det er ret sikkert at loftet er sat op efterfølgende, så der må saves lidt og sættes ny inddækning på efter følgende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har du nogensinde skiftet anodestav? Hvis ikke, kan du glemme den beholder og sende den til de evige skrot-marker. Alder, slid og galvanisk tæring blev dens endeligt. Det værste er, at der er leveringstid på nogle fabrikater.
Jeg har ikke skittet anodestav i de år jeg har ejet huset, og jeg tænker det ikke er sket de seneste 10 år.

Jeg spurgte en VVS'er for et par år siden, om man skulle bestille noget service på den, men han mente det bedste var ikke at røre noget på den, fordi den er så gammel. Og så fordi der ikke er kørt service på den overhovedet.

Men ja, rigtig fin holdbarhed, trods de mange år i drift. Jeg har kig på en 907, ser ud til at være en næsten 1:1 erstatning for 903.
Hej Northyen!
jeg står nu i samme sko, som du stod i i 2021 på en 903 model.

Hvad endte du med? Jeg sad netop og lurede på en metro 907. Fandt du ud af om den passede, eller endte du med en anden løsning?

Jeg synes også den “næsten” er 1:1, men det er jo ikke helt nok 😅

Pft
Halløj

Jeg skiftede til 907 og det var næsten Plug and play. Beslaget der sad fra 903 passede helt perfekt så det var kun nogle loftsbrædder der skulle tilpasses. Meget tilfreds med den nye beholder. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis