Hydrofor eller?

Hej med jer herinde.
Vi har i år overtaget et ældre hus med sit eget vandværk  til og det har egentlig kørt rigtig fint her hen over sommeren. Lige pt opfører den sig en lille smule underligt og jeg håber nogen herinde kan komme med nogle gode råd eller forslag til, hvad der kunne drille.
Det svinger meget, hvor ofte det sker. Nogle dage slet ikke. Andre dage 2-3 gange om dagen.
Vi oplever at der ikke er vand i huset. Går ud til brønden og fjerner dækslet og kan høre pumpen kører. Herfra er der et par løsninger. 1 Afbryder strømmen og tænder igen og det hele kører som det skal. 2 afbryder strømmen, tømmer hydrofoen for vand, hvis der altså er noget deri. Lukker og tænder for strømmen og det hele kører som det skal.
Hvad kan grunden være til dette? Vi tror det er hydrofoen der er ved at være færdig, da vi har vand med det samme den er blevet tømt.
Kan det være vandstanden?
Lidt info om brønden.
Den er "muret" der er synlige mursten fra toppen til vandspejlet.
Pumpe og hydrofor sidder 1,3meter nede i brønden og er af ældre dato.
Røret fra pumpen og ned er skiftet pga en gennemtæring.
Vandspejlet er Ca 5 meter nede
Dybden på brønden vides ikke
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at pumpen giver vand? Hydroforen er der bare for, at pumpen ikke skal starte og stoppe med korte intervaller og i meget kort tid. Har du ikke et billede af pumpe og hydrofor. Måske er kontraventilen på sugesiden af pumpen defekt. Det kan også være pumpen, der er slidt. Har du undersøgt om der er luft i hydroforen. Den skal være ca. halvt fyldt med vand.
Jeg tilføjer lige at du måske kan nøjes med at skifte løbehjul og evt. bunden på pumpen.

fase
Dear sidder en trykafbryder før hydroforen. De har det med at stå af. De kan justeres i tryk. Din hydrofor kan også være fyldt godt op af kalk/okker.
Går ud fra at det er en lille hydrofor der sidder direkte på pumpen. Formålet med disse er ikke at at undgå mange starter på pumpen, men at sikre et stabilt og umiddelbart vandtryk i hanerne - uden reaktionstid på pumpen.
 
Udover de forslag der er nævnt, så kan det være trykafbryderen der ikke slår pumpen fra korrekt eller at du får luft ind i systemet, så trykket ikke kan blive højt nok til at den slår fra.  Det kan være både i pumpe eller koblingslanger der er et problem.  

Mvh Troels
Jeg ville aldrig have gættet på pumpen da den kører konstant når problemet med manglende vand opstår, men også derfor jeg søger oplysninger 👍 Ser lige om jeg kan nå hjem i morgen inden det bliver mørkt, så jeg kan ligge et billede ind
Annonce
Billeder med blitz virker ofte.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du har så évig ret 😁🤭
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis