Fjernvarme + støj + varmeveksler + fremløbstermostater

Jeg er ved at lære dansk, og jeg håber, at jeg har skrevet det tydeligt.

Jeg bor i enfamiliehus og det er fjernvarme fra et varmeværk.

Jeg sender billeder af min varmeinstallation. Jeg beskrev det med tal, kan nogen fortælle mig hvilke ventiler der kan ses på billedet? Jeg har et par spørgsmål om installationen:

1) Installationen er meget støjende. Det her er irriterende. Er dette normalt for fjernvarme ??
Efter at have skiftet et par ventiler og termostater til nye, larmer det også.

2) Min installation har ingen pumpe. Vil det være en god idé at montere en pumpe?
Bliver der mindre støj så ??3) Skal jeg købe en ny varmeveksler ???

4) Der er returtermostater i hele huset. Er det en god idé at udskifte dem med nye fremløbstermostater??
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det der vises på billede 1 og billede 3 det samme, eller er, det der vises på billede 1, din varmeveksler, og det der vises på billede 3 din varmtvandsbeholder? Kan du ikke løfte kappen af det, der er vist på billede 1. Kappen skal sikker bare løftes nogle få cm. og trækkes ud fra væggen. Måske er der en varmeveksler og pumpe indenunder kappen. Billede af det indre vil være fint.
Ventil 1 og 2 er tilsyneladende fjernvarme frem og retur. 2 er returtermostat fjernvarme. Resten ser ud til at høre til det kolde vand.

fase
Velkommen på LDS.
Du er da virkelig god til dansk, hvis du selv har skrevet indlægget.
Ud fra typenummeret er det en ganske almindelig varmtvandsbeholder du har.
Jeg er ret sikker på at ventil 1 er fjernvarme frem. 2 er termostatventil der lukker for cirkulationen når vandet i din varmtvandsbeholder er varmt nok. 3 er en aftapningsventil så varmtvandsbeholderen kan tømmes. 4 er ventil fjernvarme retur (til varmeværk). 5 er afspærringsventil med indbygget kontraventil til koldt brugsvand inden det kommer til varmtvandsbeholder. 6 er sikkerhedsventil.
Hvad er det der støjer? Nu kan vi ikke se hele installationen, men der må også gå nogle rør videre til dine radiatorer. Når du ingen pumpe har, må,du have et “direkte” anlæg, hvor du har fjernvarmeværkets tryk i dine radiatorer. Det giver den bedste afkøling.
Støjen er sikkert ventilstøj, på grund af et højt differenstryk over dine ventiler. Ved at få monteret en trykdifferensventil vil det problem sikkert være løst.
Returtermostater har den ulempe at de regulerer efter temperaturen på returvandet fra radiatoren. Det vil sige at du manuelt er nødt til at skrue op og ned forbreturtermostaterne efter hvor koldt der er (udendørs).
Nye fremløbstermostater med forindstilling ”passer sig selv”.

Søren O
Hej igen efter lang pause og tak for dit svar :)

Jeg fandt ud af, at jeg har et direkte system uden pumpe. Billede nummer 1 og nummer 3 er Varmeveksler men jeg ved ikke om den har varmebeholder inden.

Jeg synes trykket er for højt fra varmeværket. Jeg vil gerne sænke trykket, og måske tænkte jeg på trykekspansionsbeholderen, fordi støjen Banker på rørene, når opvarmningen starter. Vand udvider sig ??

Og det ekstra høje tryk forårsager brummen. Hvordan vil differenstrykventilen hjælpe?

Er det muligt at sænke trykket. Varmeværket giver 4 barer. Kan jeg sænke den til fx 2 bar ??

Jeg vil gerne tilføje, at jeg har installeret Danfoss Link og eksperimenterer med det + nye fremløbstermostater.

Hilsen :)
Billede 1 og 3 viser en almindelig Metro varmtvandsbeholder. Inde i beholderen er der en varmespiral der opvarmer dit brugsvand.
En trykdifferensventil reducerer ikke trykket på fjernvarmevandet i dit anlæg. Ventilen reducerer trykforskellen i dit anlæg, således at trykforskellen i de enkelte ventiler bliver reduceret til normalt 0,1 bar. Hvis der er 4 bar i fjernvarmens fremløb, og f.eks. 2,5 bar i fjernvarmens returløb, så vil trykdifferensventilen selv “optage” forskellen i differenstrykket på fjernvarmens tryk og differenstrykket i dit anlæg. I eksemplet vilmtrykekspantionsventilen “optage” 1,4 bar.
Det vil ikke hjælpe at montere en trykdifferensbeholder.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis