Gulv lagt svømmende på 5 cm sand. What to do?

Hej,

Min kæreste og jeg har lige overtaget en lejlighed fra 70erne. Det er betonbyggeri, med betonelementer imellem etagerne. Så langt så godt.

Jeg havde så regnet med at det ellers så fine trægulv, var lagt flydende på et undergulv, som var lagt på strøer. Det er bare ikke tilfældet. I stedet ligger der 40-50mm sand nederst, så plastik, dernæst hvad jeg vil tro er nogle tynde masonit plader (10-12mm), og så gulvbrædder eller træplader ovenpå. Ingen strøer.

Det anede jeg slet ikke var noget man har gjort/(gør?).

Problemet er så at der har været en lettere vandskade i køkkenet, som har gjort at gulvet er sunket lidt nogle steder. Så det skal jeg have fikset. Og hvad gør man så?

1. Jeg udskifter de beskadigede masonit og træplader, med nogle nye af samme slags og forsøger at rette gulvet op med noget (hvad?).
2. Jeg fjerner al sandet i køkkenet (der hvor der har været vandskade) og laver et nyt undergulv med strøer i køkkenet kun. (køkken og stue hænger sammen, men kan bare lægge et andet gulv i køkkenet).
3. Jeg går i panik og fjerner sand i alle rum og laver helt ny gulvkonstruktion med dampspærre, strøer og isolering.

Eller noget helt fjerde?

Og så kan jeg næsten gætte mig til at sandet har en lyddæmpende effekt. Så hvad vil underboen sige til hvis jeg fjerner sandet og lægger strøer og stenuld i stedet?

Det skal selvfølgelig nævnes at alle lejlighederne i byggeriet er lavet på denne måde.

I skal heller ikke snydes for billeder:

Jeg håber I kan hjælpe til at redde min nattesøvn.

På forhånd tak  
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine prioriteter er gale. Du skal altid starte med at gå i panik. Altid  

Herefter reerablerer du gulvet på samme måde som det oprindeligt var lavet. Det har ligget der i 50 år, og kan nok uden problemer ligge der i 50 år mere.
Du skal ikke lave dampspærre midt inde i en bygning, hvor temperaturen på begge sider af gulvet er ens.
Hej jenshøj,

Jensgennemsnitshøj her (din navnebror). Modtaget, panik er initieret   

Ok, jeg hører hvad du siger. Jeg ved rent faktisk heller ikke om sandet er "sunket", eller om det bare er masonit og træpladerne der er "sunket" (som jeg jo alligevel skal skifte).

Lige 4 hurtige, som jeg håber du eller en anden kan hjælpe med:

  1. Hvis vi antager at sandet er sunket lidt, hvad gør man så for at rette det, eller i det mindste bare få det færdige gulv plant og i vater?
  2. Hvad gør masonit pladen godt for? Kan jeg ikke bare lægge 22 mm spånplader?
  3. Kan jeg på nogen måde lægge klinker på det her makværk?
  4. Og hvorfor kan jeg ikke finde noget om denne praksis med at lægge gulvet på sand? Kan kun finde noget om at bruge sand til at nivellere betongulvet.
Takker!
Du kan godt lægge klinker, så lægger du blot plader af gulvgips først.

Elektronikteknikeren
Tak. Er det i stedet for masonit eller spånplade, eller er det ovenpå begge? De skal vel gøres fast på en eller anden måde? :-)
Men der er jo netop ikke noget at gøre dem fast i. Kan jo ikke skrue ned i sandet? :-)
Lige nøjagtigt, de lægges som et flydende gulv.
Når det går med masonitplader, kan det også gå med det noget stivere gulvgips.

Elektronikteknikeren
Ok. Og der skal ikke noget til at holde pladerne sammen i samlingerne? Eller klarer fliseklæben det?    
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis